söndag 11 mars 2012

Väldigt lyckat hästkalas. =)

L:s födelsedagskalas som efter lite forskande och frågande email till ett gymnasium som ligger bredvid våran by gick av stapeln idag. L älskar hästar så jag ville överaska henne med ett hästkalas. Jag skrev till jordbruksskolan och frågade om man kunde låna några hästar en timme och betala några hundralappar. Jag fick till svar att det gick bra men att dom annars hade kalas med ponnytrav som kostade 1000 kronor för 2 timmar. Alldeles för dyrt egentligen men älskade mamma gick in och sponsrade med 500 kronor. =) Jag älskar dig mamsen. Det blev jättejätte lyckat säger dom som var med. Min förbennade hosta och förlamande trötthet gör att jag inte fick följa med för maken och S. Jag är nu tvingad av dom att gå till läkaren imorgon. jag får nämligen inte jobba för maken heller. L vill nu börja på ponnytrav som var mycket roligare än att rida. Flera av tjejerna som var med på kalaset vill också börja på ponnytrav. =) Så ett mycket lyckat kalas. =) Först var det ponnytrav inne i ridhuset. Tjejerna fick sitta två och två och hålla i tömmarna halva tiden var. Efter det var det fika. Fikat skulle man stå för själva. Jag samlade ihop alla plastmuggar vi hade och behövde då inte ha med några engångsmuggar. Skedar tog jag vanliga som vi har hemma. Assietter har vi bara i glas eller porslin och det ville vi inte ha med så tyvärr blev det engångstallrikar. =( Saft köpte vi för att slippa ha med glasflaskor och för att kunna ha plastflaskorna att blanda saften i. Vad passar bättre på ett hästkalas än en hemgjord hästtårta? Jag hade tänkt att få mig en bit resttårta när dom kom hem men det fick jag inte. Hela tårtan var slut - varenda smul. =) Efter fikat var det pyssel med hästarna, ryktning och klappning. Godispåsar ville vi också ha, med hästtema såklart. Påse med hästar på, en plasthäst, en ballong med hästar på, stickers med hästar på, sockerbitar och ett godishalsband. Kostnadsmässigt så gick kalaset på mycket mer än ett vanligt hemmakalas. Fast mamma sponsrade. Men det kanske är sista året som L har barnkalas. S och M slutade med sina barnkalas i 10 års åldern ungefär och då blev det bio med några kompisar som gällde. Av skolan fick barnen också saker. En reflex med en häst på och en massa broschyrer om ponnytrav. 5 gånger kostar 500 kronor. Då håller dom på i 2 timmar/gång. L vill gå säger hon så maken och jag ska prata igenom det och se vad vi kan göra. Hon skulle behöva lära sig simma så dom pengarna skulle vi behöva lägga på badhuset där maken som varit simtränare ska lära L att simma. Hon har gått på simskola men det fungerade inget bra.
Igår var det första gången i år som jag såg melodifestivalen. Jag tycker att det var bättre förr med bara en tävling så därför tittar jag inte på deltävlingarna. Till melodifestivalen blev det hemgjord chokladpudding med strössel på. =)

1 kommentar:

PJAK sa...

Den puddingen hade jag kunnat göra sällskap på!

Trevligt när barnen verkligen uppskattar kalasen man låter dem ha. Då kan det ibland vara värt lite för mycket.

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...