torsdag 15 mars 2012

Pelargoner, lekt urmakare och Klas klättermus

Jag försöker att ha ätbara växter i alla krukor som går. I en stor kruka vid ytterdörren odlar jag till exempel smultron. =) I stora lådor som man egentligen ska blanda cement eller annat i odlar jag kryddor och örtte. Dom finns att köpa på till exempel Clas Ohlson för inte så mycket. I alla ballkonglådor odlar jag sallad. I väggkrukorna har jag pelargoner. Jag har funderat på att byta ut dom mot ätbara saker med men inte kommit så långt ännu. Pelargonerna sparar jag från år till år. Dom står i förrådet och jag vattnar dom inte på hela tiden. Idag tog jag fram dom och ställde dom ljust och vattnade. Några av dom hade redan börjat ge skott. =) Jag har beställt en massa fröer och längtar efter att dom ska komma så jag kan börja förodla. =) Tomater, gurka, chili och paprika blir det i år igen. Förutom salladen i ballkonglådorna. Får se om jag kör med några potatishinkar också.

Dom flesta i L:s klass har klocka på sig och L ville också ha en. Hon har en klocka som hon har fått en gång. Hon hade på sig den hela tiden igår. =) Det var slut på batteri så det var vi tvungen att fixa innan hon kunde ha den i skolan. Vi har en sats med små urmakarskurmejslar så den plockade jag fram. Klockbatterier brukar vi köpa 5 pack på Clas Ohlson för 59 kronor. Det är 5 olika storlekar. Ett av dom passade i L:s klocka. Att byta batteri hos en urmakare har vi inte gjort på länge. Min morfar var urmakare och hade egen affär. Min lillebror läste till urmakare och skulle ta över affären efter morfar var det tänkt. Nu blev det inte så. =( Min lillebror finns tyvärr inte bland oss längre. Morfar blev då så ledssen att han sålde sin affär. =( Ju mer jag läser i Nedkopplad ju mer inspirerad blir jag att prova själv. Jag tvivlar starkt på att jag skulle få mer resten av familjen P på det. M sitter alltid vid datorn, tv:n och iphonen, gärna samtidigt. S sitter vid tv:n eller datorn. L vid tv:n. Maken sätter på tv:n direkt när han kommer hem från jobbet och slötittar oftast tills han går och lägger sig. Han har mobilerna på dygnet runt och har dom bredvid sig i sängen. Ytterst irriterande när han får sms mitt inatten och det plingar till. Mobilen lyser då tills han har tittat på sms:et. Eftersom han inte vaknar men jag gör det så beror det på om jag väcker honom eller inte. Jag försökte få lite skärmfritt idag i alla fall. Jag tog fram L:s gamla bandspelare och mitt gamla Klas Klättermus band. L lyssnade och var med i historien och tyckte det var jättekul.

2 kommentarer:

Jane sa...

Min mamma gillade pelargonier också när hon levde! Men jag tyckte att de luktade så illa när man tog på bladen. De enda jag gillar är engelska pelargonier. Gillar du också Claes Ohlsson? (Gubbdagis) Billiga och har stort sortiment!

PJAK sa...

Hmm maken vill ha ett hus som är "off-grid" dvs inte inköpplad på elnätet......
Kan bli intressant och se om du lyckas få en nerkopplad dag och om jag kan få fast elnät samt vem som lyckas först.......

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...