onsdag 7 mars 2012

L fyller 9 år HURRA HURRA HURRA

L fyller 9 år idag och det känns som om det var igår den lilla gullungen kom. L ville ha med glass till skolan. Ingen annan brukar ha det men jag frågade fröken och det var okey. =) Så jag köpte 4 pack sitting bull för 52 kronor för 2 paket. L älskar jordgubbsglass och hon älskar strössel. L fick paket imorse. Av S fick hon en tidningsprenumeration på Min Häst. Av M fick hon 400 kronor att köpa vad hon vill för. Jag hade slagit in presenterna i gamla serietidningar. Jag tycker det är onödigt att använda omslagspapper en gång och sen slänga det. Bättre att använde något papper som ändå ska slängas. Alla omslagspapper och julpapper som vi får brukar jag spara. Alltid sparar man något träd. =) Apropå spara träd så har jag numera Ett klick för skogen som startsida på datorn. För att komma ihåg att klicka för skogen varje dag. =) Presenterna av mig (och maken, han varken köpte eller planerade något men likväl är han med) var en stor badanka som L såg på Lagerhaus och bara måste ha. Jag fick presentkort på Lagerhaus i julklapp av svärmor så en del av kortet gick till ankan. Som var på rea den dagen S var där och köpte den åt mig. =) Dieselråttor och sjömansmöss - julkalender. Enligt S en av dom bästa. Stjärnhuset - julkalender. Den gick när jag och min bror var små. Min bror blev så fascinerad av den att han önskade sig och fick en stjärnkikare. Den finns fortfarande kvar hos mamma och pappa. Sen fick hon ett Gameboy med 8 spel och en väska till. Köpt på Tradera. Jag försöker att köpa så mycket begagnat som jag kan för att spara på miljön och plånboken. Kläder köper jag nästan bara begagnat. Häromdagen köpte jag 3 t-shirtar nya som jag skulle ha som natt tröjor. När jag satte på mig den första fick jag jättesvårt att andas, den stank kemikalier. =( Så jag var tvungen att tvätta dom innan jag kunde sätta på mig dom. Tänk då på den stackaren som sitter och syr en massa kemikaliekläder hur den mår?? M hade köpt barnchampanje som han bjöd på när L kom hem från skolan. M var ledig idag och S slutade tidigt så vi hämtade L på skolan alla tre idag. =)
Dagen till ära fick L bestämma vad vi skulle äta på kalaset och hon valde pannkakor. M var snäll och stekte dom. Det var vi fem, mamma, pappa, svärmor och svärfar. M stekte mellan 40 - 50 pannkakor. Det blev en över. =) Den ska jag äta till lunch imorgon. =)Vi har två stekpannor men den ena har någon tappat i golvet så den är helt sne och steker som den vill. När man ska steka så många pannkakor behövs det två fungerande stekpannor. S och jag var till Ica igår och köpte en ny stekpanna. Det var 100 kronors rabatt så den kostade 149 kronor. =) Mamma sa att den stekpannan hade fått bäst i test. För att piffa upp pannkakorna lite (alla kanske inte gillar pannkakor lika mycket som L) så gjorde vi pannkaksbuffe. Förutom hemgjort äppelmos, hallonsylt, jordgubbssylt och grädde hade vi stekt fläsk och gräddsås (svärfars favorit) och räkstuvning och skinkstuvning så dom som ville kunde göra egna crepe. Till efterrät blev det hemgjord hästtårta och kaffe. Presenterna var kläder, såpbubblor, 100 kronor, blomma, hästsaker, ritblock, Ture Sventon och När karusellerna sover - julkalendar. Och spelet sopberget. =) L och jag har spelat en omgång. =) Man ska sortera sopor. På våran Icabutik har dom fruktmemory. När barnet har ätit frukterna på bingot får man lämna in brickan och så får man en påse med frukt i utbyte gratis. L som älskar att äta bananer blev helt lycklig och satte igång att äta frukt för brinnande livet. =) Jag har hittat en sida där man kan skriva ut och göra egna pappersdjur. L ville ha en triceratops. Efter att jag gjort det hade hon föreläsning om den. När vi undrade vart hon lärt sig allt så sa hon att det bara fanns inne i hennes huvud. Hon sa att den är vegetarian, att den använder hornen till att gräva med, att den lägger ägg och har hud av pansar. Att den har en stor krage av ben. Hon berättade hur stor den är i förhållande till en människa och en massa annat.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...