lördag 24 mars 2012

Anti-scampi och rymmare

Idag den 24 mars (9 månader till julafton =)) är det anti scampi dagen.Jag som är en stor sushi älskare syndar tyvärr ibland och äter jätteräkor. =( Men det beror på att jag köper färdiga menyer och att dom ibland innehåller jätteräkor. Jag har försökt att göra sushi själv men det smakar inte alls som från sushistället. Nu äter jag bara sushi max 4 gånger/år. Sist var när jag fick en sushibricka av M i present när jag fyllde år. =) Den var från Ica och innehöll inga jätteräkor utan det var lax ovanpå riset. =) Det verkar som om dom flesta sushirestaurangerna har slutat med jätteräkor. =) Tyvärr verkar det som om Kina restauranger inte har slutat med jätteräkor. Inte för att jag äter ute så värst ofta men jag har ätit på Kina restaurang två gånger i år. En gång med jobbet. Vi köpte tre små rätter där ena rätten var friterade jätteräkor. Sen köpte hela familjen P med mat hem en gång från en Thai restaurang. 2 betala för 1. Där fanns det också jätteräkor såg jag på menyn. =( Vill ni läsa mer om anti scampi dagen eller se en film eller två som gör att ni slutar äta jätteräkor så kolla här.Om jag inte redan hade fyllt år och inte hade önskat mig något, så skulle jag ha önskat mig en Sushi kokbok. Till exempel den här från Bokus. Sushi: startpaket med receptbok, bamburullmatta, 4 ät pinnar. Där finns allt du behöver för att komma igång med att göra läcker sushi: En liten och lättläst bok med 24 spännande och varierande recept - från "tonfiskrullar" och "futomakirullar" till "tofu-sushi". Medföljer gör även rullmattan i bambu för att göra din sushi och 4 ätpinnar. Vi äter inte tonfisk längre. Förut i alla fall när dom fångade tonfisk så följde en massa delfiner med i näten. Delfiner som också blev dödade eller skadade. Jag vet inte om dom ändrat fångstmetoderna för tonfisk så att dom numera är delfinsäkra.Vi har som jag skrivit förut 4 sköldpaddor i två stycken akvarium. Jag räddade dom från avlivning. I ena akvariet är den ena sköldpaddan på den andra ibland och försöker bita henne. Ibland får han tag i hennes nack-krage och vägrar släppa taget. Vi får då dra i honom samtidigt som man försöker smälla till honom i huvudet. Inte vidare snällt men eftersom den andra sköldpaddan brukar försöka skrika för att det gör ont så är jag inte ute efter att vara snäll. Vi brukar då sätta honom i en badbalja. Vi har försökt att ge bort honom men ingen vill ha honom om vi inte har ett akvarium med. Vi har ett men det är alldeles för litet så där kan han inte ens vända sig om. Efter någon timme i badbaljan brukar han vara snäll ett par dagar. Han försöker att smita hela tiden men har inte lyckats förens idag. Jag vet fortfarande inte hur han lyckades. S var själv hemma. När hon gick förbi badbaljan såg hon att den var tom. Så hon ringde maken som var i huvudstaden, vad han nu kunde göra därifrån. Sen gick hon runt och letade efter honom. När hon gav upp gick hon in på sitt rum och där var han. =) Han har alltså kravlat över en hög tröskel in till kontoret, genom kontoret, över en hög tröskel in till S rum. Jag och L hade "rymt" till Coop. Jag är så trött på att vara inne och sjuk och inte orka med någonting. Jag är piggare så jag sover inte middag längre. Men jag kan fortfarande knappt röra mig innan jag börjar hosta, flåsa och blir tung i bröstet. Nu när maken sköter handlingarna blir det väldigt billigt. Om det beror på att jag köper saker som inte står på listan eller om det beror på att maken "glömmer" vissa saker på listan förtäljer inte historien. Ikväll ska vi äta hemgjorda hamburgare men vi hade ingen pommes frites, mjölken var nästan slut och djurens sallad var också nästan slut. Så det fick bli en extrahandling. Jag hade gratis Valio Olo som jag tog ut. Finns här om fler vill ha. =)
Vi dricker mycket oboy här. Nästan varje kväll dricker vi en kopp med varm choklad. Ibland egenblandat pulver, ibland köpt (alltid lågpris) och ibland lyxvarianter med äkta choklad. Jag köper alltid pulver i påsar och lägger över i en kartong. Kartongen har vi haft i snart 10 år så den är inte vidare "fin". Det är en vanlig oboykartong. Häromdagen fick jag för mig att jag ville ha en oboy plåtburk så jag bjöd på en på Tradera. Auktionen går ut om 2 dagar. Idag på Coop hittade jag köp två oboypåsar få en plåtburk. Så jag köpte och jag fick en burk. =) Nu hoppas jag bara att någon bjuder över mig så jag inte sitter här med två burkar. Maken hade rymt till sportfiskemässan i Stockholm tillsammans med sin systers make. Dom hade köpt lite drag och liner som dom delade broderligt på. =)Sen hade maken köpt en flytoverall. Han saker tänker jag inte räkna med på min in ut lista. =) Den digitala fotoramen som jag fick av maken när jag fyllde sitter på väggen under våra händer. Barnen P satt på kort där innan, nu kan jag titta på rullande bilder av barnen P och familjen P och alla andra nära och kära. =)

1 kommentar:

Jane sa...

Jag dricker Caffelatte eller Cappriccino på kvällen. Gärna med liten glass också!Du är en djurvän också ser jag!

KRAM!!

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...