fredag 3 februari 2012

Vatten, värme, sopor och huvudbry

Jag är eller har försökt vara kursledare för en kurs i simple living. Det har inte gått så bra. Första kursen var det några som inte visste vad simple living var, när dom fick det klart för sig hoppade 3 stycken av. Sen efter en massa strul hoppade en till av, då var det bara en kvar så kursen ställdes in. Andra gången bestämdes att det skulle vara en provgång först. Det kom 2 stycken som inte var intresserade av resten av kursen bara av den första gratis gången. På måndag är det meningen att tredje kursen ska starta men jag har sagt ifrån. För det första jobbar jag på måndag, jag har inte råd att ta semester för att leda en kurs. Jag förlorar 1000 kronor varje kurskväll då. Kurskatalogen var redan utskickad när jag skrev att jag inte var intresserad av att ha kursen i vår. Vi får se i höst igen. Kruxet var då att det är 8 anmälda så min kontaktperson vill att jag ska ha kursen och att vi ska skjuta på den en vecka. Om kursen då blir av och det inte slutar som förra gången att alla bara vill gå gratisgången så måste jag ta semester andra måndagar. Om man då inte flyttar kursen en vecka då och två veckor då. Jag tyckte att det var kul att leda kursen i Simple living men jag har kommit på att det inte riktigt är min grej. Att leva enkelt är min grej men inte att stå framför en massa folk och försöka lära ut det. Jag meddelande min kontaktperson igen att jag tyvärr inte kan ha kursen. Så nu undrar hon om jag känner någon annan som kan leda den. Vilket jag inte gör. Tyvärr. Jag skulle behöva lite peppning i mitt enkla liv ibland. Eller jag känner massor av bloggvänner som också lever enkelt men ingen som bor i eller nära stora staden. Det skulle vara Tove då.
Nu när det är så kallt ute drar jag ner alla persienner och rullgardiner på kvällarna. För att dom ska ge fönstren lite extra isolering. Imorse när jag drog upp dom var det 17,5 grader här inne. När jag skulle börja elda och tittade 1,5 timme senare hade temperaturen sjunkit till 16,6 grader inne. Det lönar sig alltså att ha persiennerna nere. Man kanske ska ha det hela dagarna när det är kallt ute. Det har legat runt - 10 grader hela dagen.
Vi fick våran vatten/avfalls räkning för februari idag. Vi fick tillbaka 485,34 kronor, avdraget på räkningen. =) Vi hade gjort av med mindre vatten än vad våran beräknade årsförbrukning är på. Det enda vattensparande vi har gjort förra året är att vi satt in en snålspolande toalett på kill/ gästtoan. Kul när investeringar man gör för att spara pengar/miljö visar sig. =) Det står också på räkningen att avfallstaxan ska minska nästa år för dom som sopsorterar. Alltså i år. Det står inte hur mycket. Vi har minsta soptunnan och minsta sophämtningen som går. Var 8:e vecka. Den enda ändringen från föregående år som syns på räkningen är att det fasta avgiften har gått ner från 844 kronor till 600 kronor idag. =) Om det är för vi sopsorterar eller om det är så för alla förtäljer inte historien. Men eftersom det ska löna sig för sopsorterare så borde det bara vara för oss, eller så kommer vi att få en ytterligare sänkning. Jag ser också på räkningen att vi bara betalar 100 kronor/år för komposttunnan. Det lönar sig alltså knappast att hemkompostera eller sätta in en avfallskvarn som jag vill göra. Om man inte räknar att man får egen jord och att biogasen som läcker ut från komposten inte är bra för ozonlagret.


Igår till kvällsmys blev det hemlor som S tyckte dom ska heta. =) Maken och jag diskuterade nämligen Ture Sventon och att han sa temlor eftersom han inte kan säga S. Det vi diskuterade var att jag tyckte att om han inte kan säga s varför kallar han sig själv sventon då? Och inte tventon? Om du vill ha förslag på present till L mamma så kan du ge henne Ture Sventons julkalender. =)
Och När karusellerna sover julkalender. =)
Det här är till maken. Snart är det alla hjärtans dag. Jag vill ha världens minst romantiska present (eller om du vill kan du köpa 4 stycken, rosor och chokladgolfbollar sitter aldrig fel). Jag vill ha en quick disk. Vi hade det förut och det sparar diskmedel. Och eller så vill jag ha en diskborste. Maken vill ha dyr whiskey säger han mamma när han fyller. Han har ju varit på whiskeyprovning och det är tydligen väldigt stor skillnad i smaken på dyr och billig whiskey. L, S och jag var en sväng till chokladfabriken. Jag tänkte ladda upp lite till alla hjärtans dag. Om det räcker så länge. ;) 9,90 för andrahandschokladen som var det jag köpte. Förutom 8 golfbollshalvor som kostade 7 kronor/styck. När vi kom hem provsmakade jag en nougatgroda köpt på andra hands bordet. Den smakade precis som golfbollarna! Hade jag vetat det hade jag skippat golfbollarna och köpt fler grodor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...