tisdag 21 februari 2012

Klädinventering i 11 timmen

Förra gången maken var i Stöten med barnen såg jag en miljöfilm om dagen. Jag tänkte återuppta den traditionen i år igen. Jag känner att jag behöver lite inspiration i mitt miljövänliga liv ibland. Då kan några miljöfilmer vara bra ögonöppnare. Rena skräckfimerna. Igår hade jag häcken full så jag hann inte med någon film. Idag såg jag I Elfte timmen av Leonardo DiCaprio. Jag har den hemma, men har inte sett den sen förra gången familjen P var i Stöten. Filmen är en massa bilder på skrämmande saker men även en massa fina naturbilder. Genom hela filmen sitter en massa forskare och pratar. I början är det en massa information om människans uppkomst. Bilderna i filmen kändes mer skrämmande än pratet i början. Det var bilder på säldödare, eldsvåder och andra skrämmande saker. Sen när pratet om miljön och klimatkrisen började blev filmen mer intressant. Då var det en massa filmer från klimatkriser som varit runt om, tromber, bränder, torka, ösregn, tsunamin och katrina. Klimatkriserna har ökat. Temperaturen stiger på grund av den globala uppvärmingen. Några få grader känns kanske inte så skrämmande men några få grader gjorde att istiden försvann. Det är dom få graderna som gör att klimatkriserna ökar.
Luftföroreningarna ökar. Det ger huvudvärk, astma och andra luftrörsbesvär. 19 miljoner gift pumpas ut i haven varje dag. Gifterna i miljön orsakar adhd, autism, barncancer, barndiabetes, parkinson, alzheimer och beteendestörningar enligt vissa forskare. I en skolklass förr hade nästan inga barn astma. Nu är det ungefär hälften av barnen som lider av astma.
Regnskogen som huggs ner återhämtar sig aldrig. Den ersätts av öken. 1 lass produkter ger 32 lass med avfall. Det som utvinns ur jorden blir produkt som blir avfall. Allt som utvinns slutar som avfall. Problemet är vårt sätt att tänka inte allt avfall. Allt blir större, huset, bilen, badrummet. När vi är urtråkade handlar vi vilket leder till mer jobb mer konsumtion och mer avfall. Vi vill också ha det som alla andra har. Konsumtion är inte dåligt men har gått alldeles för långt.
Filmen ger även några förslag på hur miljön ska bli bättre. Energin ska vara förnyelsebar istället för som idag komma från olja, kol och naturgas. Solkraft, vindkraft och vattenkraft. Solen ger tillräcklig energi för att driva alla fabriker och alla bilar i hela världen 13.000 gånger om/dag. Slit och släng ska bytas mot återvinning. Små steg är också viktiga. Vi ska inte bygga våra liv runt konsumtion, varor och marknaden. Vi ska bygga den runt livet och kärleken.
Jag drar mitt står till stacken för att minska konsumtionen. I alla fall av nya varor. Jag älskar begagnat. =) Jag har hur många lådor som helst med växa i kläder till L. Kruxet med begagnat är att man kanske inte får tag på det man är ute efter just när man behöver ha det. Om L behöver en ny vinterjacka och jag går till begagnataffären så finns det inte 20 olika modeller att välja mellan som det gör på till exempel Hm. Det kanske inte ens finns en vinterjacka i L:s storlek. Men det kanske fanns 5 snygga tröjor istället. =) Därför bunkrar jag upp med kläder flera år innan L ska ha dom. När L föddes var S 10 år. Alla S kläder som hon vuxit ur sen L föddes är sparade i kartonger till L. Jag har även köpt på bytardagar, bytt till mig och köpt hela kartonger med massor massor med kläder. Allt har kanske inte fallit oss i smaken men då har jag gett bort det andra. Det gör att just nu har jag: 2 flyttkartonger med kläder i storlek 146/152. 3 ungefär banankartongsstorlek med kläder i storlek 158/164 och 2 pappkassar med storlek small. Jag har även en flyttkartong full med skor och sandaler från storlek 36 - 39. Vinterstövlar har jag tyvärr bara 3 par i storlek 36 och ett par i storlek 39 (efter S) än sålänge. Inga gummistövlar. =( På posten kom det två par raggsockor till L som jag fått av en som gillar att sticka på vi som behöver hjälp sidan. =) Jag bad att hon skulle skriva L:s namn på paketet. L älskar att få post. Vilket hon gjort. =) Jag pillade upp paketet för att kunna ta kort på sockorna men har tejpat igen det igen så L kan öppna det när hon kommer hem på torsdag. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...