onsdag 1 februari 2012

Gröna kalas

En av sidorna på nätet som jag besöker regelbundet är Livingreen. Jag får deras nyhetsbrev en gång/vecka tror jag det är. I nyhetsbrevet förra veckan handlade det om gröna kalas, vinterkalas utomhus och ekologiska barnprodukter bland annat. M och S vill inte ha kalas längre men L vill. Dom flesta av hennes kompisar har numera dyra temakalas som bowlingkalas. Eller rättare sagt/skrivet alla hennes kompisar som inte har hemmakalas har bowlingkalas. Det räcker att jag lämnar och hämtar L där så tappar jag öronen av den höga ljudnivån, jag skulle hellre äta bajs än vara där i två timmar. Med tanke på att det kostar 135 kronor/barn så blir det en hel del pengar. Alla barnkalas är på söndagar mellan 17.00 - 19.00 så är det inte bara ett eller två kalas vi pratar om utan betydligt fler därav den höga ljudnivån och den mycket kaotiska stämningen. Hemmakalas kan också kosta pengar men dom behöver inte göra det. Problemet är att det kan vara svårt att få hemmakalas som lever upp till bowlingkalasens wowfaktor. Förra året var nästan alla kalas på lekland så årets kalasfluga kanske är något annat. Jag har kommit på världens bästa kalasidé till L:s kalas i mars. S håller på och hjälper mig kolla upp det, vi ska nämligen ha en extra inbjuden hemlig gäst som inte ens L ska få veta innan. Om det klaffar så skriver jag om det här. Ur miljösynpunkt kan det också vara bättre att ha kalaset hemma. Bowlinghallen ligger inne i stora staden och alla barnen sitter i varsin bil och blir skjutsade dit. Sen åker föräldrarna ofta hem igen och sen in igen för att hämta barnet. Alla kompisar bor i byn så hemmakalas gör att barnen går eller cyklar dit. På livingreen finns några gröna kalastips:
•Varje människa värmer upp temperaturen med cirka 1 watt per kilo. Sänk värmen på kalasdagen och spara energi. Det gör vi inte och jag tror inte vi kommer att börja göra det heller.
•Använd era egna glas, tallrikar och bestick istället för engångsvarianter. Piffa till med girlanger ni gjort själva av återvunna material. Klart vi har egna tallrikar och inte kör med plast. Jag sydde vimplar häromdagen som numera kommer att bli ett stående inslag i familjen P:s kalas.
•Återanvänd ett gammalt lakan och låt barnen skapa sin egen kalasduk med textilpennor och potatistryck. När M och S var små sydde vi en fiskdamm av ett gammalt lakan. Den har vi även använt på L:s kalas.
•Servera mat, dryck och godsaker som är ekologiska. Kolla efter kravmärkt, närodlat och Fairtrade-märkt i affären! Saften är hemkokt och hemodlad. Brödet eller tårtan är hembakt på oftast ekologiska ingredienser. Smågodiset skulle vi kunna bli bättre på att köpa ekologiskt.
•Skicka inbjudningskort digitalt. L har ingen dator eller epost adress. Jag tror inte någon av hennes kompisar heller har det. Dessutom blir L överlycklig över inbjudningkort och brukar sova med dom under kudden.
•Ha kalaset utomhus, gärna i skogen. Djur och natur är fascinerande för barn. Ju mer de lär sig desto mer kommer de vilja värna miljön. Den hemliga gästen är ett djur så mycket kan jag säga.



Presenter försöker jag oftast köpa begagnat eller ge upplevelser i alla fall till mina egna barn. Ibland går jag enligt hemskänkt metoden och tar något jag har hemma till L:s kalas. Jag har bytt till mig en massa böcker och smycken som jag har för det ändamålet. Det finns så mycket gifter i nya saker att det känns bäst att köpa både saker och kläder som är begagnat.

I julklapp fick S bland annat en epilator som jag böt till mig mot en flaska vin. Den fungerar inte riktigt som vi skulle ha önskat. Häromdagen såg jag en tjej på Facebook som sålde sin epilator. Den var använd 2 gånger bara. Så jag köpte den. S har provat den och den var som ny. =) Den gamla får nog gå i elavfallet. =( För ett par månader sedan klagade svärmor på våra tallrikar. Vi fick till och med 10 nya vita tallrikar av henne bara vi gjorde oss av med dom som såg värst ut. Jag som inte gillar att slänga saker har inte slängt dom. Jag har lagt dom i syrummet till framtida pysselprojekt. Vi behöver fler än 10 tallrikar så jag sparade dom flesta av dom gamla. Det gör att vi har svarta, blåa och vita tallrikar när vi äter. Men så såg jag en annons under bytes på Facebook. Hon ville ha färdigmat från knorr. Jag fick 10 mattallrikar och 10 assietter. Assietterna behöver jag inte ha. Jag har redan 12 stycken som passar med kaffekopparna och 15 stycken i glas. Hädanefter när vi äter kommer det vara frukt och vita tallrikar så vi har gått från 3 olika sorters tallrikar till två. Dom gamla tallrikarna och assietterna som jag inte behöver ska jag höra om M eller S vill ha annars byter/ger jag bort dom. På posten kom det två biobiljetter och en trisslott (ingen vinst) som tack för att jag haft reklampauser. Passar bra eftersom L ska få gå på bio som alla hjärtans dags present. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättebra med biobiljetter som "lön" det är ju sp dyrt att gå på bio, särskilt om man har många barn. Tycker det är så roligt när du gjort nya inlägg. Ni gör det bra.
Vi har också skruttallrikar till vardags men har en finservis också. Ärvd och en servis vi fick i bröllopspresent.
Har ni fått ner kostnaderna nu sedan chocken?
Sandra

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...