torsdag 5 januari 2012

Recept - Läfsor och källarfranska

Webhotellet som drev min receptblogg la ner och startade bingosida istället . Allas bloggar och gamla inlägg tog dom bort. Jag visste om det innan och har därför sparat alla mina recept. Så om någon vill ha ett av mina recept hojta till så skriver jag det här. Anna ville ha recept på läfsor och källarfranska så dom kommer här: Källarfranska
Ett bröd som är så lätt att baka att till och med maken klarar av det. Hans kunskaper i köket sträcker sig till att koka tevatten.
50 g jäst
75 g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
10 - 15 dl vetemjöl
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll på degvätskan. Rör tills jästen har löst sig. Blanda i salt. Blanda i mjöl tills degen släpper kanten på bunken. Låt jäsa 30 minuter. Dela på hälften och rulla till längder. Skär längderna i kubbar. Lägg på plåt och jäs 30 minuter. Grädda i 225 grader i 5 - 10 minuter. Just dom på bilden har jag bytt ut lite av vetemjölet till grahamsmjöl för att få lite extra fibrer. Läfsor
Norska läfsor är ett tunnbröd som steks i stekpanna. Det är väldigt gott fast jobbigt att kavla och kavla och sen steka och steka. Det är bra med medhjälpare. Jag brukar göra dubbel sats om jag har medhjälpare, annars bara enkel sats. Jag har mest med läfsor som "matlåda" när jag jobbar. Linnea äter dom som dom är utan pålägg. Ett favoritbröd hos hela familjen som jag som är så lat inte gör så ofta som jag borde.
Till 20 läfsor behövs:
50 g jäst
125 g smör
1 dl sirap
5 dl mjölk
2 tsk salt
3 msk kummin (annan brödkrydda går också bra, jag har provat det mesta)
7 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
Smält smöret och häll på mjölken. Låt det bli fingervarmt. Rör ut den smulade jästen i degspadet. Tillsätt salt, kummin, sirap, rågsikt och det mesta av mjölet. Blanda till en smidig deg. Låt jäsa 30 minuter.
Ta upp degen på mjöligt bakbord och knåda. Dela degen i 20 bitar och kavla ut varje bit till en rund kaka. Grädda i stekpanna i 2 - 3 minuter på varje sida.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...