lördag 14 januari 2012

Klätt av en lampskärm

Jag böt till mig flera lampskärmar mot chokladkakor på Facebook. Jag hade en tanke på hur jag skulle klä om dom. Tiden gick och skärmarna bara låg. Sen var det en på Facebook som ville ha lampskärmar och jag böt bort två av dom mot stearinljus. 2 till försöker jag byta bort. Men en ska jag behålla. Idag har jag ägnat över 1 timme åt att klä av skärmen. Maken har tagit billack och spraylackat den. =) På bilden ligger den upp och ner och torkar. Jag har en idé om hur jag ska klä den. Fortsättning följer. Maken och jag fick varsin kubik med björkved av mamma och pappa i julklapp. Maken och M var och hämtade den idag. =) Sen hjälptes hela familjen P åt att bära in veden i källaren (tjejerna) och bära bak veden till baksidan (killarna) Så mamma P har ondare i ryggen idag än innan mamma P blev sjukskriven för ryggen i måndags. =( Fast hela familjen P var glada över att vi gjorde en sak tillsammans som familj utan en massa tjafs och bråk. Så familjen P skojar om att alla i familjen P ska önska sig ved när dom fyller år. =)





Köpt lite saker har jag också gjort. Jag fick en tankeställare igår men sakerna var redan tillsagda att jag ville ha redan innan jag gjorde om budgeten. Dom som jag köpte av (ni trodde väl inte jag köpte något nytt?) bodde på en ort 45 minuter härifrån. Men dom erbjöd sig att åka in till stora staden för dom hade inget att göra idag. Jag erbjöd dom bensinpengar men det ville dom inte ha. Jag köpte ett litet akvarium, lugn mamma inga fler djur är på gång jag ska ha det till ett annat projekt. En snögubbe och en isbjörn att ha som utebelysning på julen/vintern. 300 kronor för allt. =) Nu är mina 1000 kronor som jag fick i julklapp slut men dom räckte låååångt. =)

S håller ju på och gör om sitt rum. Istället för sitt furunattygsbord ville hon ha ett annat bord. Vi hade en runt bord som vi delade på två för flera år sedan. Ena halvan har vi i hallen och den andra halvan hade vi i vardagsrummet. Sen skaffade vi akvarium så då hamnade vardagsrums halvan i förrådet - tills nu. Nu står den på S rum. =)L gillar att spela Jorden har feber. =) Jag gillar att hon spelar Jorden har feber. =) Spelet går ut på att man ska rädda jorden i olika sorters uppdrag. Uppdragen är: Återvinna skräp i Kina, Rädda isbjörnsungar, Hindra bulldozers i Amazonas, Plantera nya träd i Sahara, Släcka lampor och spara ström, och göra Josefins hus klimatsmart med till exempel vindkraftverk. Jag gillar det spelet. Ett annat spel som jag gillar är Sopberget. Jag tror att L skulle gilla det med så hon önskar sig det av dig när hon fyller mamma. Det finns att köpa här. Tack. =)För ett tag sedan böt jag till mig en banankartong full med serietidningar mot en påse godis. Vi läste igenom några av tidningarna och L plockade ut Min häst. Dom andra tidningarna gav jag till fritids igår. Dom blev jätteglada. =) En liten fundering. Jag har blivit med i en tjänst som heter blogvertiser. Där får man olika uppdrag man ska blogga om och får ungefär 100 kronor/uppdrag. Än så länge har jag bara fått två uppdrag. Jag gick med i onsdags och har inte riktigt fattat alla inställningar än så det är rätt bra tror jag. Problemet är bara att båda uppdragen är om spel. Jag spelar inte så inte direkt ett ämne som passar in här men jag får 150 kronor/inlägg! Vad tycker ni kära läsare? Står ni ut med mina reklampauser?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Klart att du ska ha reklampaus och få in lite pengar på ditt bloggande!
Nu är det ju du som är leva billigt- experten men har du provat något slags köpstopp?
Bara köpa det mest nödvndiga, föräven om man köper billigt så rasslar det ju på.
Vi har köpstopp nu för att få ihop pengar till en buffert och till semestern. Jag menar prylar har man ju ändå så att det räcker och blir över;)
Vi köper bara mat och bensin.
Vi har en budgetfil i excel där alla fasta utgifterflr hela året står månad förmånad, extraräkningar vi vet om tex bilskatt, Kulturskolan och annat som bara betalas termins is eller årsvis! Vi stämmer av flera ggr i månaden.
Hur gör ni med budget?
Sandra

Hanna sa...

Jag tycker det är jättebra när du märker inläggen med "Reklampaus". Jag läser ju inlägget oavsett, men vissa bloggare "smyger in" reklamen så fult, du är tydlig och ärlig.

Jag läser din blogg varje dag, har fått så otroligt mycket inspiration och tips. Pepp till dig :-)

Lotta sa...

Ska bli jättespännande att se vad du ska göra med lampskärmen och även akvariet...

Jättebra ju att kunna tjäna pengar på inlägg.

Evelina sa...

Hej!!! Evelina (strawbaby/klimatpiraten) här, jag har äntligen lyckats börja baka surdegsbröd och faktiskt fått till några lyckade satser (har provat många gånger innan men aldrig lyckats). Jag bakar på vetemjöl och surdegsvete och det går hem här i min familj. Jag vet att surdegsbröd inte har varit någon hit hos dig men har du provat att göra på vete? Inte lika nyttigt som råg såklart men en bit på väg i alla fall. Jag ska prova att baka på råg också men tänkte "vänja" familjen vid surdeg först. Surdegen på vete går jättebra att använda även till pizzadeg!

Jag har en ny blogg nu om du vill kika in till mig!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...