tisdag 3 januari 2012

Jag som inte skulle

Jag som inte skulle gå på mellandagsrean har gjort det ändå. =( Men till mitt försvar får jag säga att jag inte köpte något som inte stod på den medhavda inköpslistan. Max en gång/månad åker vi till det stora köpcentret på andra sidan stora staden och shoppar det som står på en inköpslista som vi fyller i när något saknas eller när vi behöver något. Ungefär som den listan vi skriver upp mat som fattas på. Idag var det tänkt att den handlingen skulle bli för januari och december. L:s ena tråd i tandställningen hade lossat så första stoppet var en akuttid hos tandläkaren för en ny tråd. Vi parkerar på Myrornas parkering och Myrorna brukar alltid få ett besök efter tandläkaren. Inte idag. =) Eftersom det var en tandläkartid som inte var väntad så blev det inget Myrorna. Däremot gick vi till utlänningsaffären.Majsen i frysen var slut. Jag ville även köpa champinjoner på burk och mjölkpulver. Jag har hört att mjölkpulvret där ska vara mycket billigare än vanligt mjölkpulver. Det var det inte! Där kostade det 12 kronor/liter. På Coop eller Ica kostar det 7 kronor/liter. Jag köpte även mer ananas. Vi äter rätt mycket ananas. =) Dom hade halva priset på italienska kakor. =) Jag älskar italienska kakor så köpte en. =) Efter tandläkaren och utlänningsaffären styrde vi bilen mot det stora köpcentret på andra sidan stora staden. Där skulle jag till Clas Ohlsson. Jag fick gratis jobbhandskar för att jag gillade dom på Facebook. Där köpte jag en ledlampa och ett uppladdningsbart batteri till. Sen gick vi till Lagehaus. Jag fick ett presentkort på 400 kronor av svärmor och svärfar i julklapp på Lagerhaus. Jag köpte 3 konserveringsburkar till. L hittade en stor badanka som hon ville ha. Så S ska åka till Lagerhaus inne i stora staden någon dag och köpa en badanka till L i födelsedagspresent för resten av presentkortet. =) S skulle gå till 3 klädaffärer på rea. =( Jag hatar att gå i klädaffärer. S älskar att gå i klädaffärer och skulle titta på allting. Jag köpte ingenting för jag hittade ingenting jag ville ha. Dessutom blev jag bara illamående av all konsumtion. Till lunch åt vi varma mackor gjorda på rester av tomatsåsen som vi åt till kvällsmat igår. Jag har läst boken Skräp för andra gången och den boken är bara skräp. Författaren Matthias Hagberg klagar på allt avfall som blir och åker runt till olika återvinngstationer och sopdepåer. Han samlar allt skräp och väger det för att se hur mycket avfall hans familj ger. Men han sopsorterar inget. Han byter spisen för att den inte passar in, fullt fungerande inte trasig. På några månader köper han och hans fru platt-tv, nya mobiler, ny dator, en videokamera och en ipod. Den gamla tv:n dom gamla mobilerna och den gamla datorn ställer dom upp på vinden. För dom är hela. Ett år senare skruvar Matthias isär alla gamla grejer för att se vad som finns i dom. Han ger inte bort dom eller säljer dom - han förstör dom. Jag ogillar boken jättemycket. Inspirationen av att minska mitt avfall med hjälp av boken har försvunnit. Nu är jag bara förbannad. Vilket slöseri med papper. Se upp för endera dagen gör jag nog en utlottning på boken om någon annan tycker att den inte är skräp.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...