tisdag 10 januari 2012

10 enkla tips för ett grönare 2012

Lite mindre ont i ryggen idag så troligtvis blir det jobb torsdag och fredag. Tisdag och bybiblioteket öppnade igen efter jullovet. Jag hade några böcker som gick ut idag. Mamma hade också några böcker som gick ut idag så L och jag tog med hennes böcker med. Jag har inga böcker på min reservationslista så jag hade alltså inga böcker att hämta. =( Men en tur till decakrhyllan gjorde att jag fick med 3 böcker hem ändå. =)L hittade också några böcker. =) Hennes läsning går framåt med rätt stora kliv. =) Hon läser på allt hon kan nästan. Vi läste ut boken hon och en klasskamrat till henne har som extraläsningsbok under jullovet.Så nu läser hon en bok av dom vi har hemma eller som vi nu lånade/dag istället. Nästa bok i serien är beställd av skolan men har inte kommit än.
S och jag har varit iväg på ett väldigt hastigt byte. Hon la ut annonsen i eftermiddag, jag såg den först, svarade och fick komma ikväll. Hon ville ha en chokladkakaoch en colaflaska.Vi fick ett lackbord.Bordet står som soffbord på S rum. =)Sen ville hon ha mustessens till sodastreamen. Det sålde dom för 10 kronor/styck på Coop såg jag när jag handlade i söndags. Vi köpte 3 stycken. Vi fick en sopsäck full med kläder till S och mig. =) Livinggreen har listat 10 enkla tips för ett grönare 2012. Jag som gillar listor och görna gör saker för miljön och för att spara pengar kollade in listan. Kopierat från Livinggreen.
1. Köp inte vatten på flaska
Gör det billigare för dig själv och drick kranvatten istället – och minska på plastkonsumtionen på köpet. Konsumtionen av flaskvatten i Sverige innebär omkring tiotusen långtradartransporter årligen på våra vägar, och i de mest extrema fallen fraktas buteljerna ända från Italien. Oavsett om man tittar på energiförbrukning, utsläpp av växthusgaser och försurande ämnen eller bidrag till övergödningen är kranvattnet helt överlägset. Flaskvattnets miljökostnader är många gånger högre, oavsett märke. Vi köper aldrig vatten på flaska. Efter att vi köpte sodastreamen för flera år sedan köper vi knappt ens läsk på flaska längre.
2. Källsortera
Det kan låta banalt, men många bostäder har inte den möjligheten än. Fråga din hyresvärd, bostadsförening eller kommun om lättillgänglig återvinning. Vi sopsorterar allt vi kan och har till och med fått beröm från avfallsavdelningen för att vi har så sällan hämtning av en halvfull soptunna. =)
3. Välj giftfria produkter för huden
Vanliga produkter innehåller ofta kemikalier som inte är så bra för kroppen. Försök välja bort parfymerade produkter och minska antalet produkter du använder. Undvik propylparaben och butylparaben, vilka är ganska vanliga ingredienser i kosmetiska produkter. Kolla efter produkter märkta med Bra Miljöval eller Svanen. Det finns bland annat schampo, balsam, tvål, duschkrämer, solkrämer och hudkrämer som är miljömärkta. Försöker att tänka på att det ska vara miljömärkt med svanen.
4. Tvätta grönare
Tvätta vid lägre temperaturer och låt tvätten hängtorka. En ansenlig mängd energi sparas om man undviker att tvätta vid 60 grader. Dagens moderna tvättmedel kan tvätta lika rent vid lägre temperaturer. Se också till att alltid tvätta med full maskin, den mesta energin går till uppvärmning av vattnet som sedan åker direkt ut i avloppet dessutom förbrukas lika mycket vatten och el även om tvättmaskinen endast är halvfull. Att torktumla tvätten drar tre gånger så mycket energi som att tvätta den, dessutom slits kläderna fortare i en torktumlare. Låt hellre tvätten hängtorka. Jag hängtorkar alltid tvätten. Miljömärkt tvättmedel eller tvättnötter.
5. Ta med en egen shoppingpåse när du handlar
Bärkassar i plast innehåller olja genererar den koldioxidutsläpp när den väl förbränns. Väljer du mellan plast och papper är papper bäst, eftersom papperspåsen tillverkas av trä som går att återanvända till annat – under förutsättning att man lämnar den i pappersinsamlingen. Jag har alltid med egen tygkasse när jag handlar. Jag har till och med en i handväskan för extrahandlingar. När jag går och handlar i klädaffärer eller andra affärer som ej är mat har jag också med egen tygkasse.

6. Köp närproducerat
Du stöttar den lokala marknaden och sparar stora mängder avgaser från transporterna. Dessutom behöver mat som inte transporteras långa sträckor besprutas i samma omfattning för att öka hållbarheten. Kött har vi börjat köpa från den närproducerade inte massuppfödda kött affären. I vanliga mataffären går jag nog mer efter ekologiskt mat än närproducerat tyvärr. Förutom rotfrukter.
7. Köp begagnat
Leta i första hand efter begagnat när du handlar. Kläder, leksaker, möbler och inredning finns på loppmarknader, secondhand-butiker och på köp-och-sälj-sajter på nätet. 90 % av alla mina och L:s kläder är begagnade. S köper också oftast sina kläder begagnat. Saker är också till mestadels begagnade.
8. Fråga efter grön el
Välj el märkt med Bra Miljöval.
•Du får el baserad på sol-, vind-, och vattenkraft samt biobränslen.
•Du stödjer inte kärnkraft, kolkraft eller naturgas.
•Dina utsläpp av växthusgaser från el blir låga.
•Du ställer krav på att elproduktionen tar hänsyn till miljö, djur och växter.
•Du bidrar till projekt för energieffektivisering och minskad miljöpåverkan.
•Du betalar bara några tior mer om året om du bor i lägenhet. För dig i villa blir det några hundralappar extra per år.
Det är enkelt är det att byta el genom att kontakta ditt elbolag. Säg att du vill ha el märkt med Bra Miljöval. Har de inte Bra Miljöval kan du byta elbolag genom att kontakta något av de elbolag som finns på länken i menyn till höger. De fixar överföringen och pappersjobbet. Vi har bra miljöval som tillägg på elen. Håller dessutom på och ska byta till pelletspanna och solpaneler så fort pelletspannesnubben får tummen ur eller vi kontaktar någon annan.
9. Använd miljömärkta rengöringsmedel för hemmet
Välj i första hand såpa som rengöringsmedel. Det funkar utmärkt till både köket, badrummet, toalettstolen, golven och möblerna. Miljömärkt såpa tär inte lika mycket på miljön som andra städprodukter, och du utsätter varken dig själv eller din familj för onödiga kemikalier. Om du behöver starkare medel än såpa kan du välja produkter märkta med Bra Miljöval, i andra hand Svanen. Jag städar bara med såpa eller alternativa städprodukter såsom bikarbonat och citron.
10. Kör grönare
Lätta på gasen, balansera däcken och lasta bilen lättare för att spara bensin, pengar och miljön. Ska du byta bil? Kolla in de miljövänliga alternativen i första hand. Böt till en bränslesnålare dieseldriven bil. Försöker att gå istället för att ta bilen kortare sträckor.

2 kommentarer:

Mia sa...

Jättebra idéer för 2012. Jag tänker försöka följa dem med, men jag har även fler idéer till mitt eget 2012, ett exempel är att även minska elförbrukningen markant, genom att exempelvis duscha kortare stunder, dra ur kontakten ur kaffekokaren när den inte används, dra ur tv osv. Samt inte ha alla lysen tända jämt. Och så tänker jag minska på mellanmål, fika, all onödig "mat" (om man nu kan kalla det för mat), och istället njuta av de riktiga måltiderna. Petar man inte i sig bröd stup i kvarten behöver man inte baka eller handla sånt heller, det är ett sätt att minska konsumtionen med, vilket egetligen är vårt största hot. Vi konsumerar mer än vi behöver. Så tänker jag. Det känns fantastiskt att det är fler som verkligen har tagit tag i det här med miljön och tagit in det i sitt eget hem. Du är en bra förebild för oss alla! :)

Lotta sa...

Vilka toppenbra ideér du har för det nya året.

Måste också få säga att jag tycker texten under "mitt jobb" är superbra.

Ha det bra!

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...