söndag 4 december 2011

Upptaget bus

L och S var i källaren. Maken låg och vilade i sovrummet. M låg fortfarande och sov. Men när jag gick förbi badrummet så var dörren låst. Jag hade precis gått upp från källaren och visste att S och L var där. Jag öppnade M:S sovrumsdörr - jo han låg fortfarande och sov. In i sovrummet - där låg maken. Vem sjutton var på toan?? Jag frågade maken, han sa att det var någon av tjejerna. Nej dom är i källaren. M? Nej han sover. Maken flög upp ur sängen skjuten som ur en kanon, fram till badrummet, knackade på dörren och sa hallå. Inget svar. Jag tog fram en grej som ligger i en skål utanför badrummet om någon låser in sig och öppnade dörren. Tomt! Jag ropade på L. Hon vet att grejen ligger i skålen och har ibland roat sig med att låsa upp dörren när jag sitter där. =( När jag frågade om det var hon som låst dörren ropade hon bus. Sen frågade hon om buset fungerat. Vilket det ju hade gjort. =)Igår till mys blev det chokladbollar. L blev lite besviken över att jag bara gjort enkel sats. Hon ville ha alla själv. Så idag till fikat gjorde jag chokladbollar igen. Fast idag rullade jag dom inte utan gjorde en chokladbollstårta. Lika populärt.
Maken åkte till Biltema idag igen och köpte en sats med nya rör och annat till tvättstället på gäst/killtoan som läcker. Väl hemma skulle han börja byta dom utslitna delarna men det gick inte. =( Tvättstället är för gammalt tydligen så rören och packningar och annat vad det nu är för delar till tvättställ passar inte. =( Så maken fick linda dit ny eltejp. Det får sitta tills ett av följande tre inträffar. Ett det börjar läcka igen. Två tills maken fyller då han ska önska sig ett nytt tvättställ. Toan fick han ju när han fyllde i år. Tre tills vi får pengar över och kan köpa ett tvättställ. Bredvid Biltema ligger en förtort dit maken åkte på ett byte. Vi hade (hade och hade maken köpte en på macken när han tankade) en påse Gott och Blandat. Vi fick en kartong full med serietidningar. Vi ska läsa och behålla dom vi vill resten ska jag ge till L:s skola och gamla fritids. Häromdagen hade L med sig ett Luciatåg hem som hon gjort av en gammal äggkartong. Mer än halva klassen hade gjort Lucia tåget dagen före men äggkartongerna räckte inte till alla. Det var därför det var så viktigt för L att få med sig en äggkartong. Hon hade blivit ledssen över att hon inte fick göra någon. Därav tidningarna. Jag tänkte dom kan ha dom till papier mache och collage och annat. Jag tycker det är hemskt sorgligt att inte alla barn kan pyssla samma sak samma dag på grund av resursbrist. Äggkartonger har väl alla hemma och slänger, bara skolan säger till så tror jag nästan alla föräldrar är glada över att ta med dom till skolan istället. Samma sak med toarullar eller vad det nu är. När L gick på kyrkis sparade vi alltid alla våra tomma toarullar och tog med till kyrkis. Mycket uppskattat. Från oss alla till er alla en riktigt glad andra advent.

1 kommentar:

zwampe sa...

oj vad mycket gott ni smaskat=) ha en härlig dag=)
Kram!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...