lördag 31 december 2011

Årets sista dag

En ledig nyårsafton i år igen. När jag jobbade som nattsjuksköterska på stora stadens sjukhus jobbade jag alla nyårsaftnar som jag jobbade där. När jag började jobba på mitt nuvarande jobb, jobbade jag också dom första nyårsaftnarna. Det här är den andra nyårsaftonen på 11 år som jag är ledig. Med undantag för mina hemmamammeår mellan dom två jobben. Nyårslöften har jag inga i år. Jag ska fortsätta kampen för miljön, giftfri mat och för ett hemmamammeliv igen. Maken och jag såg fram emot (och fasade för) en nyårsafton med bara L hemma. Jag har gjort rent bubbelbadkaret ut i fall. ;) Men det visade sig att S och en kompis till S ska fira nyårsafton hos oss. M ska fara iväg till en fest i en stad flera mil härifrån. Vilket jag inte gillar alls. =( Han får gärna åka på fest men jag tycker att han kan hålla sig i stora staden så vi kan komma om det skulle hända något. Jag litar till 110% på M, det är andra som jag inte litar på. Vi kan åka till den andra staden också, men det tar nästan 1 timme att åka dit. =( Bubbelbadkaret är rengjort med ättika och apelsinolja. M:s kompis och hans tjej där dom ska vara hade inte tänkt på någon mat. Dricka och snack fick alla ta med själva. 13 personer ska vara där. Dricka (då talar vi inte saft) utan mat i magen funkar dåligt. Så familjen P ställde sig och gjorde pastasallad till 13 personer som M fick ta med sig. Räkorna fick M ta med gratis hem från jobbet eftersom fiskddisken är stängd imorgon. Han fick även ta med musslor och skinka hem gratis. =) Dagen har också gått i lugnets tecken. Jag jobbade igår och då var det allt annat än lugnt. Två ambulanser och två brandbilar var inblandade bland annat men det är en annan historia. Jag har bakat frallor. Brödet i frysen är slut och det är egentligen dags för storbakning igen. Frysarna börjar bli mindre fulla så endera dagen får vi plats med storbak igen. Jag hade tänkt fira in nyåret med min onepiece men eftersom S kompis kommer så blir det inte riktigt så lugnt. Maken och S var en sväng till Coop för en liten extrahandling inför kvällen tre rätters meny. Vad den innehåller kommer imorgon men jag kan avslöja att både såsen och efterrätten är experiment på julrester. Förrätten består nästan bara av julrester. Myset senare ikväll blir chokladfontänen. Handlingen bestod av grädde, choklad och frukt till fontänen, barnchampange och glass och cider som var Coop ekologiska varor denna vecka. Det är minusgrader ute så vi har eldat hela dagen. Maken och jag fick varsin kubik ved av mamma och pappa i julklapp. Vi har inte hunnit köpa den än men det gör att vi inte behöver snåla med ved och eldningar och det känns skönt och varmt. =) Jag som gillar att köpa och fundera ut presenter och julklappar långt i förväg är redan inne på planeringen av alla hjärtans dag presenter och födelsedagspresenter till dom som fyller i januari - mars. Jag vet redan vad jag ska köpa till alla i alla hjärtans dag present. Vad jag ska köpa till maken och pappa. L har jag däremot inga förslag på ännu. Helst ska det vara presenter med hög wow faktor som kostar lite och som gärna kan vara upplevelse. Grejer har vi så det räcker och blir över. Jag kollar också in vad jag vill ha som fyller i mars. Något som är guldigt och något som man mal med har jag komit fram till. Hemligt än sålänge vad men det kommer.
Från oss alla till er alla ett riktigt Gott Nytt År.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...