lördag 10 december 2011

Annons och julbord

Hade en annons i den lokala tidningen i dagarna tre. Vi sålde en barnmatta och tre flygplans modeller. Jag köpte flygplanen på kyrkans loppis i somras för 15 kronor. Jag trodde M och L skulle tycka det var kul att modella, det tyckte dom inte. Så jag sålde dom för 200 kronor. Dom gick redan igår så idag och imorgon står det såld i annonsen. Mattan har ingen ringt på ännu.
Min morfar är 86 år. Han har allt han behöver och önskar sig aldrig någonting. Vi brukar ge honom att vi går ut och äter när han fyller år. Dom sista jularna har vi gett honom julbord som förskottsjulklapp. Idag var det dags för årets julbord. M var inte med. =( Han spelade match och är enda målvakten. Det var lika gott som förra året.
Godast är nästan struvorna. Som tur är har jag ett eget struvjärn så jag gör egna struvor. =)
Min morfar gillar lutfisk. Det kunde man också få om man sa till. Vilket han gjorde. Så förutom det vanliga kalla och varma och efterrätt åt han lutfisk.
Något annat som både morfar och min mamma gillar att äta är grisfötter. Det hade dom inga. Jag funderar på om vi ska ha grisfötter på julbordet i år. Det är M som ska stå för maten, förutom bröd och efterrätter så jag får försöka sälja idèn till honom först.
S har ett projektarbete i skolan. Hon valde att hon skulle gå till en barnavdelning på sjukhuset och leka sjukhusclown. När vi var där med S yrsel i våras var hennes ena teaterlärare där. Han jobbar extra som sjukhusclown. S var ledssen, väldigt yr, nästan spyfärdig, trött och förbannad. Vi hade då suttit där i x antal timmar och inget hände. Då kom han den underbara människan och gjorde ett ballonglejon till S. Det gjorde djupt intryck på S och hon mådde lite bättre. Men när hon tog kontakt med sjukhuset var dom inte intresserade. S ska nu göra ballongdjur och lära ut en dans på L:s gamla fritids istället. S övar därför på att göra ballongdjur. Hon är redan bra men vill lära sig fler djur. L ville också göra ballongdjur. På bilden är L:s mask. Inte illa för att vara första gången. Jag vågar inte ens vrida dom.
Här är dom ballongdjuren som S kan göra nu. =)
Hos fembarnsmamman såg jag något smart. En stumpastake. Har jag aldrig sett förut. Här kan man använda upp ljusstumparna. Hon köpte sin på Tradera. Tyvärr fanns ingen just nu, bara med enkelljus. Jag sparar ljusstumparna och stöper nya ljus av dom men med en sån här stumpastake använder man upp hela ljuset. En julklapp kanske mamma? Köp ingen för över 500 kronor som var dom jag hittade när jag sökte på nätet. Utan bara om du hittar en begagnad. Jag lånade bilden från fembarnsmamman.

3 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Hej hemmamamman,

Varför gör du inte din egen stumpstake? Borde gå att gjuta i gips och ställa ner ljushållare i. Du vet, sådana som man kan köpa på typ Panduro. Borde bli hur fint som helst.

zwampe sa...

Ha en härlig 3:e advent=)

Anonym sa...

Jag använer en utomhus lykta i metall som är tänkt för värmeljus,men jag virar aluminiumfolie(återanvänd) runt ljussstumpana och använder på så sätt upp allt.En gammal muffinsplåt med lite sand på bottnen av fördjupningen borde också fungera.
AnnH

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...