söndag 20 november 2011

Jorden snurrar

För stackars maken. Troligtvis stress. Han vinglar när han går och han spyr med jämna mellanrum. Han äter blodtrycksmedicin för högt blodtryck. Men nu ligger trycket nästan lite lågt. När bilen var inne på service var det massor som var sönder som skulle kosta (jag kommer inte ihåg nu) men jag tror det var 25.000 kronor att laga. Några pengar som vi inte har. Maken har lagat så mycket som möjligt själv. Nu var det bara styrlederna, bromsslangen och något annat kvar. Styrlederna bak böt han igår. Han skulle byta fram med men fick inte loss muttrarna. Han tog bussen till Clas Ohlsson idag och köpte en mutteravdragare. När han kom hem böt han den ena styrleden fram med hjälp av M för mitt i bytet kom denna hela världen snurrar yrsel. Sån yrsel som S brukar ha alltså. Snurriga familjen.



Jag råkade säga en sak till S som jag ångrar att jag sa. Hon blev fly förbannad och skäller så L blev vettskrämd och flydde in på M:s rum. Jag började också skälla vilket jag också ångrar. Så stackars maken som behöver lugn och ro där han ligger i sovrummet och sover fick allt annat än lugn och ro. I fredags när jag jobbade skötte S och L ett byte på hemmafronten. Vi hade ett manuellt löpband som vi köpte för flera år sedan för 400 kronor. Vi fick 150 kronors presentkort på Coop. Det har jag använt på Coop idag. En extrahandling jag vet. =( Jag fick tips av Tove att Coop sålde ekologisk kyckling för 29 kronor/kilo denna vecka. Normalt kostar dom runt hundringen kilot. Jag köpte även lite grejer till L:s paketkalender. Jag skrev upp förslag på saker. När vi fick en massa gratis böcker via Facebook var det med en massa Pixie böcker. Några av dom ska jag lägga i L:s kalender. Det tillsammans med dom småsakerna och godisarna jag köpte idag på Coop gör att det bara är 3 saker kvar att fixa. =) Jag har även bakat idag. Jag gjorde dubbel sats sirapslimpa för att slippa baka mer än en sort. Till slut lite kommentarer som jag fick på mitt inlägg elektrisk chock:

Ang. Elen. Kan det ha med att göra att vi faktiskt har haft kallare vintrar de senaste åren. Så är det i alla fall för oss i sthlm. Så vår elförbrukning har gått upp under vintermånaderna rejält. Dock ej under "varma" månaderna. Det beror det säkert på.
En liten tanke bara, du har tidigare skrivit att ni har en del frysar. Kan det kanske vara dem som är anledningen till den ökade elförbrukningen? Vi har en gammal som står som är en riktig energi tjuv, framförrallt när den är full av "snö"/ frost. annars är torktumlaren oftast den största boven, men frysar kommer inte långt efter. Dags att plocka fram elmätaren igen. Frysboxen har vi mätt och den drar inte mycket el alls. Kommer inte ihåg hur mycket nu. Frysen i köket är relativt ny och AA klassad. Den andra frysen i källaren har vi aldrig mätt så den vet vi inte hur mycket den drar.
Vi har direktverkande el element, men använder "bara" 14000 kWh per år, vilket var en ökning med 2000 sen förra året. Svaret på vår låga förbrukning är täljstenskamin. Den värmer huset, torkar tvätten och värmer en del mat. Hur bra som Hellst, vi är 5 i familjen i ett två vånings hus. Veden kostar ca 2000 kr år. Vi har också en braskamin men oftast har vi inte råd att köpa ved till den. I alla fall inte så pass mycket ved som vi vill. Dumt egentligen eftersom vi vet att det lönar sig i slutändan.

2 kommentarer:

zwampe sa...

Usch va läskit med sådan yrsel hoppas det går över snabbt...ha en bra dag=)

Jane Melander sa...

Det verkar inte roligt som din man har det. Gå ned i ett bolag som heter Baraspara (det kostar inget om man inte vill ha ett brev en gång/år där de bevisar att ni har de lägsta abbonemangen när det gäller: El, Mobil, Bredband och Försäkringar! De sköter allt och flyttar över abbonemangen åt er. Vi har Fortums Vinterfasta avtal nu. Under månaderna november-mars har vi mycket billigare räkningar än vi brukar få under de vintermånaderna.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...