torsdag 27 oktober 2011

Traderatjafs, pengatjafs och medborgarskolan

Jag köpte ett par sandaler till L på Tradera. 1 krona + 36 kronor i porto = 37 kronor = en lagom kostnad för ett par sandaler. Dom kom i måndags. Sandalerna var jättefina och såg knappt använda ut. Problemet var bara att jag fick lösa ut dom på posten inne i stora staden för att säljaren använt begagnade frimärken. Så kostnaden blev 37 + 48 kronor = en inte så bra kostnad för ett par sandaler. Jag blev förbannad och efter en god natts sömn gav jag henne negativt. Vilket flera före mig och efter mig också gjort av samma anledning - redan använda frimärken så man fick lösa ut paketet. Problemet då var bara att säljaren kör med hämdnegativ. Jag har inte gjort något fel och får negativt ändå. =( Hon skrev att om jag kontaktat henne skulle jag fått dom 48 kronorna. Så jag kontaktade henne. Om båda är överens kan man ta bort negativa omdömen. Problemet med det är bara att hon inte fattar att jag vill ha pengarna först innan jag tar bort omdömmet. Hur ska jag annars kunna veta om hon tänker blåsa mig igen eller inte? Jag har över 600 omdömmen varav nu 3 negativa. Hon har 200 omdömmen varav 12 negativa. Helt klart en säljare som Tradera borde ta bort. Jag har mailat Tradera om henne så jag hoppas dom tar bort henne.
Jag sålde en frys och Hannamuggar så jag fick 350 kronor som ska gå till husrenovering. Maken tycker att vi ska köpa alla saker som behövs i en klumpsumma. Jag tycker att vi ska ta 500 då och 500 då när vi har råd. Jag har då börjat rensa och sälja för att ha råd med det. I tisdags hade L scouter. När M och S gick på scouterna fick man hyra en skjorta för en viss summa, som man fick tillbaka när man lämnade tillbaka skjortan. Nu måste man köpa skjortan, vilket skulle göras i tisdags. Det fanns t-shirtar för 125 kronor och skjortor för 275 kronor. Det skulle finnas begagnade skjortor att köpa med men det fanns det inga - bara nya. Jag tyckte då att vi skulle ta en t-shirt men L ville ha en skjorta. Så jag tänkte då kolla in vad hennes kompisar tog. Självklart tog dom skjortor! Så dom där 350 kronorna tillhusrenovering blev 275 kronor scoutskjorta istället. Men jag tog storleken större än vad L är nu så hon kan ha den ett bra tag.
Maken och jag är igång och tjafsar om pengar igen. Han vill att jag ska börja jobba mer för han säger att vi har dåligt med pengar. Enligt bufferten vi har har vi hela min lön på mellan 8000 - 10.000 kronor över varje månad + dom mellan 2000 - 3000 kronorna som M betalar hemma varje månad. Det kallar inte jag dåligt med pengar. Problemet är bara att vi inte vet vart dom pengarna tar vägen. Vi hade samma problem när jag jobbade 75% och maken 100%. Jag tycker att vi ska ta reda på vart pengarna försvinner. Maken tycker att vi ska öka inkomsterna. Vad han ska ha mer pengar till säger han inte. Rusta huset tror jag inte på eftersom det ligger lister till kontoret och tapeter till köket som aldrig kommer på plats. Resor tror jag inte heller på eftersom maken inte kan vara ledig mer från jobbet. Kläder har han mer än resten av familjen ihop. Lunch käkar han ute ett par gånger i veckan och tar med matlåda resten. Tidningar och böcker är han inte intresserad av, det enda avkopplande han säger att han vill göra är att se på tv. Där vi redan idag har alla kanaler som finns nästan.
Om jag börjar jobba mer så hinner jag inte göra allt som maken påstod att VI gör med L på stödsamtalet vi hade i tisdags. Det är alltid jag som gör läxorna med L. Ber jag någon annan så har dom glömt göra det sen när jag frågar. Då ligger L och sover för jag har kommit hem från jobbet och klockan är 22.00. Det är alltid jag som hjälper henne jobba ifatt när hon ligger efter. Det är alltid jag som läser saga och ber L läsa boken själv när vi är klara. Det är jag som försöker att göra det dom har gjort i skolan hemma. Vi gick till exempel runt med en måttband en hel eftermiddag och mätte en massa saker när dom övat mått i skolan.
Att vi har sämre med pengar denna månad än vanligt är Medborgarskolans fel kan man helt krast säga. Jag tog tjänstledigt utan lön 3 gånger för att ha min kurs. 3000 kronor förlorade jag på det. Lönen från Medborgarskolan var 120 kronor. En förlust på 2880 kronor alltså. Om jag inte jobbade alls skulle jag inte tveka alls. Då skulle jag fortsätta sprida budskapet om simple living. Men nu när jag jobbar och förlorar massor med pengar på att ha kursen är jag tveksam. Mycket tveksam.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...