lördag 22 oktober 2011

Pengatankar

Häromdagen skrev jag om hur jag börjat tvätta plastpåsar och göra eget Bregott igen för att spara in några kronor. Vissa (som till exempel maken) fnyser kanske över att bara spara in småpengar och tycker att det inte är något. Att det inte räknas. Men som jag ser det finns det två svar på det. För det första den gamla klychan (hur stavas det?): många bäckar små. Om jag sparar in 40 öre för varje plastpåse jag tvättar och det går åt 10 plastpåsar i veckan. Då sparar jag 4 kronor/vecka = 16 kronor/månad = 192 kronor på ett år. Det går åt två Bregottpaket i veckan i familjen P. Jag sparar 15 kronor/paket det är 30 kronor i veckan = 120kronor i månaden = 1440 kronor/år. Tillsammans med alla andra tior, hundralappar och tusenlappar som jag sparar in på ett år så blir det en hel del. För det andra: hur många sätt finns det at spara stort på? Skriva om huslån, köpa ny bil, förhandla lägre elpris och så vidare. 10 - 20 saker kanske. Hur ofta gör man dom sakerna? Max en gång/år. Dom små sakerna gör man dagligen - dom stora sakerna gör man årligen. Dessutom genom att tänka smått tänker man också stort. =) Två byten och två begagnat köp har vi hunnit med hittills idag. Jag och S ska iväg på ett köp till senare ikväll. Igår efter att maken skjutsat mig till jobbet var han snäll och åkte på ett byte. Banankartongen med stuvbitar och lappbitar som jag böt till mig mot en bullpåse och en sockerkaka för ett tag sedan. Jag tänkte börja sy lapptäcken men tänkte om. S och jag plockade ut dom stuvbitarna vi ville ha kvar och la i dom vi hade hemma själva och inte ville ha kvar. Sen ville hon ha våra gamla utlsitna påslakan med så jag slapp slänga dom. =) Hon skulle väva trasmattor.Fick jag 4 trasmattor för. Sk(r)utt kanin har ätit på mattan som ligger framför köksdörren så jag efterlyste en ny. Jag fick 4 nya. =) Sista gången ni får se den här bilden för nu är allt borta. =) Cd hyllan böt jag bort mot
6 tandborstar. =) Hon som jag böt med är tandsköterska och hon erbjöd tandborstarna och jag tackade ja.Hon som ville ha banankartongen med stuvbitarna ville inte ha lapptäcksbitarna så dom böt jag bort mot

en flaska diskmedel. Vi har nu så mycket diskmedel att vi nästan kan sälja det. =) Köpen är en 120 madrass till S för 300 kronor. Då förhandlade jag så vi fick med 3 lakan också. S betalade själv.Sen har maken och L varit på skidbytardag och köpt nya pjäxor till L. Han köpte ett par för (gulp) 250 kronor. Men det var storlek 36 så hon kommer att kunna ha dom ett par år. Hemmapyssel har jag också hunnit med. Det blev en massa gräddfil och grönsaker över efter S kalas så jag har gjort hemgjort dipp som vi ska dippa grönsaker i ikväll. Sen har jag gjort en ny ask Bregott. Jag har gjort iordning en ny sats groddar och kört bakmaskinen.



Sen har jag gjort inbjudningskort till L:s Halloween spökfest. Min rensiver har smittat av sig på maken. Han har rensat garaget och hobbyrummet. =) Förvånad!! Han som brukar behålla allt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror också på att spara i smått!
Hur länge tror du att ni skulle klara er på det ni har i era frysar? Vi har bara två halvfrysar, men ett par veckor skulle vi nog klara oss på det vi har, men mjölk skulle ta slut snabbare.

Samdra

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...