onsdag 19 oktober 2011

Förberedelser och klipp

Imorgon fyller S 18 år så det mesta av dagen har gått åt till förberedelser. M, jag och L har varit på Willys och storhandlat månadens Willyshandling. Det gick på nästan 2000 kronor så det blir ingen mat för 2500 kronor i familjen P denna månad. =( Förutom den vanliga maten köpte vi en storpack med kebabkött och massor med kallskuret, potatissallad, grönsaker, tårtsaker, mimosasaker och dricka till kalaset. S har beställt kallskuret så det blir det. Rostbiffen köpte jag på bit och gjorde själv i ugnen idag. Maken har skurit den i skärmaskinen. Billigare än färdig rostbiff. Sen gjorde vi den i två varianter. Lättstekt och merstekt.
Innan L och jag hämtade upp M på jobbet och åkte till Willys var vi till återvinningen. Bakom Myrlådan stod 2 nya med plasten kvar anslagstavlor. Jag tog med dom hem. =) Det hade regnat på förmiddagen så nu står dom och torkar på golvvärmen i hallen. Jag tänkte byta bort dom mot något. =) Eller så kanske jag behåller dom. När vi kom hem och hade lastat ur maten skulle S iväg på ett byte och jag skulle med. Bytaren ville ha en flaska Ica diskmedel. Dumma som vi var föreslog vi inget annat men det var tur i oturen. För på posten kom en kupong på en gratis stekspade från Ica och på affären sålde dom korvpaket för 10 kronor/styck, olivburkar för 1 krona/styck och nötfärs för 39,90 kilot. Så jag bunkrade lite. Nu är den nya frysen full. Den lilla frysen är fortfarande tom men jag ska försöka sälja den. Känns lite dumt med 4 frysar. Men nu när 3 är fulla så kanske jag måste tänka om. S böt till sig två dvd filmer. Perfect stranger och Dreamgirls. Efter bytet och Ica åkte vi iväg på ett Facebook köp. Jag efterlyste skor till L i storlek 36 och fick ett svar. Tjejen hade massor med superdyra skor som hon bara haft ett par gånger. Efter att hon fick barn fick hon större fötter. Jag fick 5 par för 150 kronor. I måndags innan jobbet sålde jag en prinsessklänning för 50 kronor. 150 hade jag kvar sen min senaste försäljning. L:s ena nuvarande skor hade ena kardborrebandet slutat fastna på. Så jag sprättade bort bandet och sydde i ett nytt. =) Så nu kan hon ha skorna ett tag till. Maken säger att vi inte kan spara mer utan att jag måste börja jobba mer. =( Men vi kan visst det spara mer! Så nu har jag lagt i en högre sparväxel. Jag har börjat gjort pizzasallad igen. Vitkålen är köpt för 2,90 kilot. Vanlig sallad kostar ungefär 19.90 kilot. En rejäl besparing alltså.Jag har även plockat fram mina smörburkar och gjort eget bregott igen. Sparar 10 kronor/ask och ingen ask att slänga. =) Jag har även börjat tvätta plastpåsarna igen. Inga stora besparingar kanske men många bäckar små. Jag behöver säkert inte skriva att golvvärmen inte är på jämt. Bara just nu när den ska torka anslagstavlorna.

1 kommentar:

Hemmafrun J sa...

Hej!
Nej några Lindt chokladkakor har inte dykt upp. Däremot så fick jag "bara" en personlig inbjudan med några chokladpapper som jag kunde panta och därmed få en kupong som gav mig 2 till priset av en. Men det kan väl inte räknas som provsmakning. Har du fått några?
Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...