tisdag 11 oktober 2011

Biskviebak och fritidstankar

L har en stödplacering på fritids. För att hon ska lära sig vara med i gruppen och ta mer plats. Först gick hon på lillfritids där man går upp till ettan. Hon hade en jättebra fröken och trivdes som fisken i vattnet. Sen fick hon byta till storfritids. Eftersom vi var tvungna att söka stödplaceringen och få den beviljad fick hon börja ett par veckor efter alla andra. Först i början gick det bra. Sen började L vilja ta med kompisar hem och missade då fritids. Det går bra när jag inte jobbar. Jag pratade med fritidsfröknarna om det och dom tyckte det var bra att L leker hemma. Att det visar att stödplaceringen ger resultat. Nu vägrar L att vara på fritids. Eftersom hon inte behöver vara där för att jag jobbar vill jag inte tvinga henne utan har haft henne hemma. Idag pratade jag med L:s gamla favorit fröken om det. Hon tycker att det visar att L har vuxit ifrån stödplaceringen och fritids och att hon ska få vara hemma med mig och med kompisar istället. Vi ska ha kvar stödplaceringen fram till jul (då den går ut ändå) och se om hon ändrar sig. Vi får då betala minsta fritidsavgiften på 590 kronor/månad fast L inte kommer att vara där.=( Maken blev inte glad över detta utan han tycker att jag ska tvinga L att vara på fritids. Jag gillar som jag skrivit förut inte rester. Förut sparade jag alla matrester i olika bunkar i frysen och gjorde om dom till andra maträtter när bunken var full. Nu vet jag inte om jag kan räkna precis vad som går åt för det blir nästan aldrig rester. Om det blir så blir det oftast så mycket att det blir en matlåda istället för en restlåda. Jag kokade grönsaksbuljong igår och man ska slänga bort resterna. Men jag som inte gillar att slänga rester sparade dom.Idag gjorde jag rotmos på dom. En lite annorlunda rotmos eftersom det är lök och diverse kryddor i det. Jag använde inga andra rötter än potatis, morötter, kålrot och lök i buljongen för det var bara dom jag hade hemma. Kanske inte går att koka rotmos om man har i andra rötter med. Smaken då? Helt okey, det gick att äta. Men inte världens godaste rotmos direkt.
Idag har jag gått ut lite löst i köket, jag har bara gjort biskvier. Recept finns här. Förutom lunch och kvällsmat förstås. Jag låter mitt depp gå ut över sakerna och är inne i en rensperiod igen. Inte så mycket att sälja utan mest återvinning och skräp har försvunnit denna gång.

2 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Låt L stanna hemma från fritids tycker jag, viktigare att hon är glad än pengarna. Va goda biskvierna ser ut.

mireille sa...

Vad det gäller L tycker jag att du ska lyssna på vad hon vill och sen lyssna på vad som känns bäst för dig och utgå från det.. Har hon bara andra jämnåriga omkring sig tror jag inte det spelar nån roll om hon är hemma eller på fritids.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...