torsdag 29 september 2011

Smartson och sopor

Vårdnadsbidraget i stora staden ökar. Man får 3000 kronor/månad och barn. Om jag hade fått det för L så hade det räckt till det lilla extra som var det som gjorde att jag fick börja jobba igen. Då hade jag fortfarande varit hemma idag. Det känns jättebra att man kan få vårdnadsbidrag och jag jobbade väldigt aktiv för att det skulle införas. Åtskilliga namnlappar och insändare. Så många i stora staden har sökt vårdnadsbidrag att 5 förskole avdelningar har sparats in. =)

Det står i den lokala tidningen att avfallstaxan ska minska nästa år för dom som sopsorterar. Skillnaden i år för det största och det minsta kärlet är 400 kronor/ år men ska nu ökas till 800 kronor/år. Det låter jättebra att det ska löna sig i plånboken att sopsortera så fler gör det. Det står vidare i den lokala tidningen att vatten- och avloppstaxan ska ökas med 3 %.


Jag blev uttagen av Smartson att testa Rinkeby juice. Jag fick mailet för ett bra tag sedan men ingen kupong har dykt upp. =( Enligt smartsons sida på Facebook är jag inte ensam om att inte ha fått en kupong fast vi blivit uttagna. Ungefär 50 stycken ++ är vi nu. Av 1500 stycken. Smartson eller posten eller vad?? Tråkigt för vi dricker juice varje morgon så att få testa en nya hade varit bra. Matlådorna är slut i skåpet alltså måste alla ligga i frysen med mat i sig. Ändå säger både maken och M att det aldrig finns några matlådor. Så jag har gjort vårrullar. Jag har fått M:s och L:s bacill så jag orkade inte steka dom utan körde dom i ugnen. Det funkade sådär. Dom fick ingen färg och degen blev hård som knäckebröd. Men dom blev goda. Recept finns här. Istället för champinjoner hade jag i vår hemplockade taggsvamp. M har 39 graders feber och bara ligger och sover. L är feberfri men hostar lungorna ur sig och matvägrar fortfarande. Så jag vabbar idag och imorgon med. I september har jag varit mer hemma än på jobbet. Tror jag har jobbat 2 dagar bara. Jobbet är väl sådär lagom glada. Lönen i september var rutten och den i oktober kommer bli ännu mer rutten. 2 obetalda semesterdagar hade dom dragit i september. 1000 kronor styck. I oktober är det också två obetalda semesterdagar + sjukdagar + vabbdagar. Jag har gjort ny ringblommesalva. Det blir en fet, mjuk salva som passar bra på torra hudpartier eller på lindrigt eksem. Jag får väldigt torra läppar så jag smörjer den på läpparna istället för cerat. Gör först ringblomsolja: Plocka ringblommor och lägg i en glasburk och fyll på med rapsolja (eller annan vegetabilisk olja) så det täcker. Låt stå en vecka i soligt fönster. Sila av oljan, förvara den svalt och mörkt.
Blanda 40 ml olja med 10 gr bivax i en liten glasburk (ungefär, man kan variera proportionerna till den konsistens man vill ha). Värm försiktigt i vattenbad så att vaxet smälter. Låt det svalna. När den börjar svalna kan man droppa i lite eterisk olja om man vill. Jag brukar ta lavendel. Men det fungerar jättebra utan doft också.

1 kommentar:

Emelie Bäck, Cancerfonden sa...

Hej! Nu är det dags för årets upplaga av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj! Förra året uppmärksammade du Rosa Bandet och kampen mot bröstcancer här på din blogg. Vi hoppas förstås att du vill hjälpa oss i år igen, genom att uppmärksamma kampanjen och uppmuntra din läsare till att också engagera sig. Målet är att alla ska överleva bröstcancer. Hjälp oss att sprida budskapet! Här hittar du material till din blogg och olika sätt att hjälpa till: http://www.cancerfonden.se/sprid-budskapet. Tack!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...