fredag 23 september 2011

Päron och plommonpallning och pinsamt

Ops I did it again. =( Gjorde bort mig så ungarna fick skämmas. =( M fick ledig dag för Ica hade inga extrapriser idag. S hade inga lektioner och L hade studiedag. Jag var äntligen ledig efter två jobbiga jobbdagar. Igår fick jag jobba över 30 minuter tack vare ovilliga hemtjänstgrupper. =( Spånet till djurburarna och höet börjar ta slut. En stor tung spånbal orkar jag inte baxa in själv i bilen så M lovade att följa med på handlingsrunda om vi åkte till macDonalds och köpte lunch. Vilket vi gjorde (M bjöd). Första stoppet var återvinningen. Andra stoppet var Rusta där S skulle köpa hårfärg. 35 kronor kostade den. Dom kostar 45 kronor på Ullared och ungefär 49 kronor i vanliga affären. S köpte på sig ett gäng.
Nästan bredvid Rusta ligger Granngården som var nästa stopp. Förutom spån och hö köpte jag 20 kilo fodermorötter för 69 kronor. 3,45 kilot. Nu har vi morötter så vi klarar oss hela vintern. =) Jag ställer dom i matkällaren så dom klarar sig. Ibland säljer dom rotfrukter för 2,99 men då köper i alla fall inte jag på mig 20 kilo så en rejäl förtjänst för oss. Jag ville köpa en höbal för det blir mycket billigare än dom små höpåsarna som vi köpt ett tag nu. Förut köpte vi alltid höbal men vi slutade med det. Jag gick runt inne i affären men såg ingen så jag skulle stega in i ett annat rum, men då ropade en personal hallå till mig. Det där är lagret. Lite pinsamt. Men det borde ju vara skyltat eller något. Balarna var slut så det blev småpåsar idag med. Sista stoppet var MacDonalds och maten. S och jag köpte Subway som ligger bredvid. En annan pinsam sak är att grannen har stöttat upp vårat staket på framsidan. Vi har nytt staket står på baksidan så det är bara att sätta upp men maken får aldrig tummen ur. Grannfrun hade råkat köra ner den yttersta stolpen på staket så grannen skulle fixa den sa han. Men han gjorde alltså hela staketet. Pinsamt. I onsdags när jag jobbade passade jag på att palla päron. Det växer ett päronträd i trädgården på jobbet och ingen plockar dom. Mer än jag och alla som jag visar att det finns ett päronträd där. Skulle ha plockat nötter med men det hann jag inte. =( Ikväll tog S och jag en kvällspromenad och skulle plocka ätäpplen. Men äpplena i lekparken var inte mogna. Och vid det andra trädet vi vet så var det för mörkt så vi såg inga äpplen. En kompis till L har massor med plommon. Förra året fick jag plocka hur många jag ville. Vi känner hennes föräldrar och umgicks mycket förut när L och N var små. Ibland fikar vi ihop. Så S och jag gick dit och pallade lite plommon istället för äpplen. Vi tordes inte ta så många så jag ska fråga om jag får plocka någon dag. Troligtvis är dom bara glada att bli av med plommon för dom växer som vindruvsklasar.
Maken klagade på att L nästan aldrig var på fritids utan har lekt med kompisar nästan varje dag. Så jag pratade med L:s fröken och gamla fritidsfröken om det. Dom tyckte som jag att det är bra att L leker hemma. Men att jag skulle fråga hennes nya fritidsfröknar. Jag har ju jobbat så jag har inte hämtat L på fritids, det har S och svärmor gjort. Så jag mailade och frågade och fick följande svar: Vi tycker det är bra att hon leker med kompisar både hemma o hos andra. Sen är det bra om hon kommer till oss på fritids lite då och då! Så fortsätt som det är nu Vill hon leka med kompis så är det helt okey!!! Jag håller på och klurar på julklappar. M, S och L vet jag vad jag ska köpa till. Makens är redan klar. Min farbror är också klar. Mamma vet jag vad jag ska köpa till. Dom som jag klurar på är makens mamma och pappa och min pappa och min morfar. Makens syster och kusinen. Makens mamma gillar fåglar så jag har beställt Fågelsång. En bok med 150 fakta om fåglar och en bandspelare som spelar upp deras kvitter. =) Känns som en väldigt bra julklapp till svärmor. =) Har du några bra julklappsförslag till pappsen och morfar mamsen så fram med dom.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...