lördag 20 augusti 2011

Slingor, ögonfluss och fler byten

Förut var jag nästan beroende av Tradera. Nu är jag det av Facebook. Inte av att skaffa lantgårdar och städer och vad det nu är man gör (jag har inget sånt och jag skriver nästan aldrig inlägg eller kommenterar heller). Jag är beroende av bytarsidorna på Facebook. En byter man bara saker på. Dom två andra kan man välja att sälja saker på, vilket dom flesta gör. Om man lägger ut sin efterlysning där får man oftast svar, men får då betala för saken. L och S rider hos makens syster ibland och använder då gummistövlar. Inget fel i det men jag tänkte överaska dom med ridstövlar och la ut en annons på det. + inlines, i nästa storlek till L och S vill också ha ett par nu när L och M har. Vinterstövlar med foder till mig och fotbollsskor i nästa storlek till L skrev jag i samma annons. På bytarsidan fick jag inga svar, först men sen fick jag ett så jag hoppas det bytet blir av nästa vecka. På bytarköpsälj sidan fick jag massor av svar. En vill ha 500 kronor för sina inlines, en vill ha 500 för två par inlines. Eftersom jag ville byta till mig ett par och bara betalade 80 kronor för M:s på loppis så vägrar jag betala 500 kronor. Finns nya som kostar mindre än det. =( Igår skulle S och jag på 3 byten inne i stora staden. Men en ställde in. Hon skulle få ett spel av oss, vi skulle få en vinflaska av henne. Vinet skulle jag ha till ett annat byte. Men hon ställde in så jag fick köpa vin. =( Vi gör eget vin så vi köper inget längre. Eftersom jag ville att hon skulle komma hit men hon vägrade så tänker jag inte ge henne spelet längre. Utan jag ger det tillsammans med L:s leksakskassar. Vi plockade ur lite och plockade i lite annat så det blev 3 kassar. Som ska bytas på måndag. Bytena i fredags var det nu. Jag hade en flaska vitt vin och fickett par termobyxor i storlek 148/152 till L.
Sen hade jag en flaska rött vin som jag ficken vinterjacka och en termobyxa i storlek 148/152 till L för. Nu trodde jag att alla L:s 148/152 kläder var fixade men så kom jag på att hon behöver ha gympakläder. Dels ett par shorts och dels en ny träningsoverall. Hon har haft fotbollsskola denna vecka och träningsoverallsjackan slutar på 3/4 på armarna. När vi ändå var inne i stora staden lämnade vi tillbaka böcker på stadsbiblioteket. Nästa vecka öppnar som tur är bybiblioteket igen så då blir det lättare att hämta och lämna böcker. På fredag eftermiddag styrde vi bilen mot köpcentret på andra sidan stora staden. Vi hade lovat L att få fastklistrade rosa slingor i håret innan skolan börjar på måndag. Sen skulle lite saker inhandlas och jag var tvungen att gå till Telia eftersom mitt abonemang på Tre äntligen tar slut snart. Ingen frisör klistrar rosa slingor längre. =( L blev besviken, men som tur var köpte jag en burk med rosa hårfärg när S var mindre. Jag har sparat burken. Så när vi kom hem gjorde vi egna rosa slingor på L och hade helt plötsligt sparat 100 kronor. Det kostade i alla fall 50 kronor slingan när S fick såna för 7 år sen. Idag har jag också hunnit med två byten. Jag hade en plåttunna och 30 glasburkar som jag böt moten bal toapapper och 3 syltpraffin. När hon kom med balen frågade L om det var Lambi för det var det enda hon torkade sig med. Pinsamt. Hon har hört S och M prata om toapapper, dom vill bara ha Lambi för det är mjukast. Sen köpte jag en vattenkokare som jag böt moten säng till S. Hon har tjatat länge om att hon vill ha en bredare säng. Så nu fick hon en 120 säng. S hade en resårmadrass och maken har klagat länge på sin madrass så han fick S gamla madrass och makens slängde vi. Alla nöjda och glada. =) Jag har fått två andra intresserade av lammskinnen så det bytet blir nog av i alla fall. 5 byten hoppas jag ska bli av nästa vecka. Vissa vägrar att köpa saker men jag köper om jag behöver. Som till exempel vattenkokaren. Nu när jag väljer förbrukningsvaror så är jag glad när folk vill köpa saker. =) På posten kom det 2 trisslotter (ingen vinst) för jag la till en länk. Sen kom 100 kronor i rikspresentkort från Pointshop och 50 kronor från Gratisbio. Jag har fått ögonfluss på ena ögat. =( Det är rött, svullet och varar. =( Jag sköljer med kallt kamomillte så jag hoppas det går över snart.L och jag har grävt upp potatisen. Sen har vi plockat 3 kassar fulla med äpplen igen. På 1/4 kasse gjorde vi must. 1 liter blev det bara idag.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...