fredag 12 augusti 2011

Jag kan inte låta bli, jag måste............................

Jag är en hamster. Men för att slippa hamsterhjulet måste jag vara en. Det funkar inte med en maträkning på 2750 kronor/månad om man inte hamstrar extrapriser. Det går inte att köpa alla kläder begagnat om man samma månad man behöver den går till begagnataffären och letar efter till exempel termobyxor i storlek 146/152 (som är allt som fattas i L:s nästa storlek. Det går inte att sätta ut en annons i den lokala tidningen efter en andra hands byggvara samma helg som man ska bygga om. Därför är jag en hamster, för att kunna dra ner på våra kostnader, så jag kan jobba mindre (inte alls) så jag får mer tid som jag kan hamstra och dra ner kostnader ännu mer, så maken också kan jobba mindre. Så han får mer tid, så han kan göra saker som drar ner kostnaderna och så vidare. Äpplena mognar på trädet. Äpplena bara rasar hela tiden. Igår var jag ute nästan en timme och plockade äpplen. Våra tre komposter är fulla så dom fula äpplena slängde jag upp i nyponbuskarna bakom huset. Jag brukar plocka nypon där så det känns bra att ge lite tillbaka. På 3 dagar blev det en hel kasse fulle med äpplen. Svärmor och svärfar kom och tog med L och S på en utflykt till Stadsparken så svärmor fick 1/4 kasse. Hon skulle koka äppelmos. Maken jobbar på för fulla muggar med mustpressen. Varje kväll efter jobbet går han ut och snickrar och sågar och donar. Han tror att den ska bli klar till helgen och då kan jag äntligen börja musta. Så dök tänk om monstret upp. Tänk om 17 burkar äppelmos inte räcker?? När restsylten är slut ska vi bara äta äppelmos. Jag gör bara restsylt på jordgubbar och hallon. Den andra restsylten vägrar familjen P att äta. Äppelmos och mjölk är ett favoritmellis hos L.
Så jag kunde inte låta bli, jag var bara tvungen att koka mer äppelmos. 5 burkar till. Beroende på sparade kartonger och frysutrymme kanske det blir fler. Kartongerna och frysen är till musten. Annars kanske det funkar att byta bort äpplen på Facebook. S har bakat äppelkaka. Recept finns här. Jag hade tagit en bild på den färdiga kakan men våran kamera lever sitt eget liv. Ibland raderar den bilder själv, vilket den gjort med kakan. Sara hälsar hur hon gör sina bullar. Hon gör en rulle som vanligt och skär rulltårtsbitar. Varje bit när den står kvar på högkant trycker hon ner en kniv på mitten av bullen och lägger den på plåten. Det är det som gör snurren. Jag har varit på ett Facebook byte igen. En påse te (det jag fick gratis från Kobbs - det visade sig vara bytets favoritte =) ) och en påse bullar (det var inte det här bytet jag skulle ha bullbaket till (tur att det blir mer än en påse)). Jag behöver nya vinterstövlar. Jag har haft mina i säkert över 10 år, jag köpte dom på Myrorna. Dom har varit dåliga förut men maken och jag har fixat till dom med nya sula bland annat. Men nu är det hål i dom så det läcker in vatten om det är slask. =( Så jag efterlyste stövlar på Facebook. Det här är tyvärr inga fodrade stövlar men om ingen mer svarar kanske dom funkar med en raggsocka eller två. Jippie!! Maken har gått med på att skaffa pelletspanna. Han ska ringa en firma idag och beställa tid. Jippie igen!! Kapelluddens camping hörde av sig. Svensk camping hade vidarebefodrat mailet till dom. Som kompensation för att det inte var tyst och för att vi fick vänta på platsen skulle vi få halva campingavgiften tillbaka. 1020 kronor!!! Tack Kapelludden för det. Nu kan ni fortsätta vara våran favoritcamping. Med barn med så stor ålderskillnad som våra så passar Kapelludden perfekt. Bad för L och shopping för S. Får vi någon gång med M också så uteliv för M. =)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad toppen att ni fick respons på era synpunkter och klagomål om campingen. DET kallar jag service.

Jag har förövrigt med varit där och tycker det är så fint och härligt.

/Monica

Anonym sa...

hej.
du har inte funderat på typ några andra vinterskor? de där såg kalla ut!

Mireille sa...

Nästa gång jag bakar bullar ska jag göra som S gjort och hoppas på att dom blir lika fina som hennes ;)

Marika på Odlingspyssel sa...

Tackar så mycket för bullbeskrivingen :)

Anonym sa...

MIn dröm är också att bli hemmamamma igen, har fyra barn. Börjar jobba imorgon efter ett par år hemma.
Lycka till och hoppas att din dröm blir sann!
Sandra

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...