torsdag 9 juni 2011

Skolavslutning och förberedelser

Idag har det firats skolavslutning i det P:ska hemmet. Två av tre barn har nu sommarlov. Barn nummer 3 tar studenten imorgon så förutom skolavslutning har jag förberett studentmottagning. Det blir kallskuret med potatissallad och mimosasallad. Mimosasalladen har jag gjort själv.Det kallskurna imorgon är kalkon, skinka och rostbiff. Med ett kilopris på 225 kronor för den färdiga rostbiffen och 185 för den ofärdiga så valde jag att göra egen. Ofärdiga? Recept finns här. Självklart vankas det tårta till efterrätt/kaffet imorgon. Självklart gör jag tårtbotten själv. Recept finns här. När det är skolavslutning gör jag alltid tårta för att fira. I år blev det kladdkaka. Tårtan imorgon ska se ut på ett speciellt sätt som jag har hittat på själv så då behövde jag en del av en kladdkaka. Så för att göra två flugor på smällen så blev det kladdkaka dagen till ära. Min påhittade tårta kommer imorgon.
Det sista örngottet är omsytttill ett linne/klänning åt L. Skolavslutningen var fin. Det enda ofina var mamman som satt och ammade och rökte samtidigt. Tvåorna bjöd på tårta. Varje barn hade med sig en tårta så det fanns alltså 13 tårtor att välja på. Alla tårtor stod framme när vi kom utom en. En av mammorna kom med en fryst tårta i kartong och ställde fram mitt framför ögonen på alla. Känns skönt att man inte måste vara perfekt hela tiden. Och inte tänka på vad alla andra tycker och gör. Det märktes att fritidsfröken tyckte dagens blomma var stort. Hon kramade L och mig idag med och sa tack det värmde jättemycket. =) Golfbagen är redan såld. =) Väntar bara på att pengarna ska trilla in på kontot så ska den skickas till Rättvik.

1 kommentar:

Hemmafrun J sa...

Hej! Oj vad du har varit duktig (som vanligt)Men jag tror inte att jag hade valt att köpa rostbiffen rå och själv tillagat med den skillanden på kilopriset eftersom vikten minskar efter tillagning.

När man tillagar rostbiff och ska servera det som enda kallskuret så räknar man ca. 165 g råvikt per person, om du tillagar den blodig så blir vikten 150 g efter tillagning. Steker man den genomstekt/lätt rosa (som köpe rostbiff) så går vikten ner till 125 g, vilket gör att en stek till 10 personer på 1650 g bara väger 1250 g i färdig vikt. Och priset för 1650 g (x185kr)ofärdig blir alltså 305,25 kr. Så köper man en färdig rostbiff för 225 kr/kg som väger 1250 g så kostar den: 285 kr men då är den klar och ingen el eller kryddor tillkommer.

Medan att tillaga den själv i själva verket kostar 20 kr mer/färdig vikt + kryddor + el + tid att skiva. Har man ingen skärmaskin så burkar det dessutom gå mer kött, då det automatiskt går mindre av tunna skivor. Sen finns det ju alltid en tjusning att bjuda på eget. Men ur ekonomisk synpunkt så hade jag inte valt att köpa ofärdig.

Hoppas Ni får en fin student och mottagning!

Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...