söndag 26 juni 2011

Saft och sylt inventering

Mitt mål att bli självförsörjande i det lilla går vidare. Hittills är det bara äppelmos, diverse marmelader och geleer. Men det kommer mera. Saft är vi nästan där. Jag har köpt några saftdunkar, max 5 stycken och har bär till ett saftkok kvar i frysen sen förra året. I år har jag kompletterat med en massa flädersaft så saftmålet blir nog nått till nästa sommar. =) Vi har dessutom planterat hallonhäck som ger en hel del hallon. Till och med den nya svart vinbärs busken som inte skulle ge bär första året har en hel del bär. Jag har funderat en del på skillnaden mellan saft och juice. Vi dricker juice på morgonen och ett mål är att bli självförsörjande på det också. Med en till frys, alla delarna till en äppelpress och en massa äpplen som jag får plocka hur många jag vill av så kommer det att bli en hel del äppelmust. Men att dricka äppelmust 365 dagar/ år känns sådär. Rabarberdricka gör jag men den brukar gå åt på ett par dagar. Svart vinbärs dricka ska jag göra när det blir mycket bär. Sylt kommer det att bli mer gjort i år. Både hallon och jordgubb. Den räckte inte på långa vägar. Äppelmos måste jag knappt göra någon alls. Finns massor massor med burkar kvar sen förra året. dags att plocka fram klassiker favoriten äppelmos med mjölk till mellis igen.
Vårat enda äppelträd ger massor med äpplen i år igen. Sen har Tove sagt att jag får plocka äpplen hos henne med. I år ska jag sikta in mig på äppelrussin, äppelcidervinäger, äppelcider och äppelmust och som skrivet var inte så mycket äppelmos. Vårat plommonträd ger plommon för första gången. Inga mängder så det blir ätfrukt. Jag funderar på att skriva en lista på hur mycket mos, sylt, saft, must och annat jag gör. Sen när ett år har gått kollar jag hur mycket som finns kvar eller när det tog slut. Så jag vet precis hur mycket jag behöver göra av varje sak. Jag har som varje år planterat sallad i ballkonglådorna. I år tog jag kompostjord. Den måste ha innehållt en massa maskrosfrön för det enda som kom upp var massor med maskrosor. Salladsfröna är slut och maken har klippt gräset så maskrosorna får vara kvar. jag plockar dom till Skutt och Mimmi och behövder då inte köpa sallad. =)För flera år sedan fick jag en ångtvätt av maken i födelsedagspresent. Jag var väl sådär lagom imponerad. Men den är jättebra. Vi har kommit på ett nytt användningsområde. Kostymen som M lånade av maken när han tog studenten behövdes tvättas som i kemtvättas. Men det gick jättebra att ånga den och vips sparade vi in en kemtvätt. En annan sak som vi är lite halv självförsörjande på är hostmedicin. Granskottsirap, recept finns här. Förra året gjorde jag för lite så i år har jag gjort dubbelt så mycket. Två av burkarna är avsilade idag. Det blev en liten flaska. Bröd bakar jag nästan allt själv men självförsörjande är vi väl inte eftersom jag köper mjölet. Brödet i frysen började ta slut så en dubbel sats frallor bakade jag idag. Recept finns här. Min favorit Amy gör eget bakpulver så idag har jag provat att göra det också. Jag har inte bakat med det än så om det funkar vet jag inte. Fortsättning följer. Maken har hämtat hem husvagnen efter våran årliga uthyrningsvecka. En burk marmelad, en burk chutney och en chokladkaka fick vi som tack. Förutom pengarna.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...