tisdag 21 juni 2011

Aldrig mera Tre

För över 3 år sedan fick jag för mig att jag behövde en ny mobil. Eller fick för mig och fick för mig. Den jag hade fungerade bara när den ville. Så jag gick ut på Tre:s hemsida och beställde hem en som såg bra ut. Bidningstid 24 månader som alltså är slut för länge sedan. När bindningstiden var slut fortsatte abonemanget om man inte ringde och avslutade det. Vilket jag har försökt göra flera gången men alltid blivit påtalad ett nytt abonemang. Just nu har jag tre vänner som kostar 69 kronor/månad. Då har jag fria sms och samtal till alla inom tre. Den här månaden precis som alla andra månader sedan jag skaffade tre vänner har jag alla sms, 3000 stycken kvar. Jag har 49 timmar och 50 minuters samtalstid kvar. Jag använder bara min mobil att svara på och vill ha kontantkort. Vilket jag försökt säga varje gång, men blir alltid överatalad till något annat. Så sista gångerna har maken ringt. Då ska dom tala med mig. Men i februari, mars någon gång när M var i Norge fick vi äntligen abonemanget avslutat. Förutom 3 vänner som går ut sista juli.
Jag står nämligen som ägare till M:s mobil också. En säljare ringde min mobil och tyckte att jag skulle ha en till. M behövde en då så jag tecknade hans mobil också. Det var också över 24 månader sedan så det finns inget abonemang alls på den efter februari, mars. Vi ville ha kvar numren rullande eftersom M var i Norge och inte kunde välja ny telefon. Han fick en mobil i studentpresent. Som vi betalade kontant alltså inget abonemang. Vi vill ha kvar våra nummer därför vill vi ha kontantkort. M har precis slutat skolan och börjat jobba. Han kanske flyttar hemifrån snart, då kommer han att betala sitt mobilanvändande själv. Alltså kan jag inte ha kvar det abonemanget heller så då blir det enklast med kontantkort på båda mobilerna. Min för att jag aldrig ringer på den. M för att då kan han välja operatör själv.
Igår när maken kom hem från jobbet ringde han abonemangsavdelningen för att vi nu skulle byta till kontantkort. Dom har bara öppet vardagar mellan 8 - 18 och ringer jag så får vi säkert börja om från början igen med nytt abonemang. Efter 1 timme och 5 minuter svarade Tre. När maken sa vad saken gällde försökte han prånga på maken ett nytt abonemang. När det inte gick skulle han prata med mig. Vilket han fick. Han sa inte ursäkta för den långa telefonkön som både maken och jag sa till om. 1 timme är inte okey att sitta i telefonkö. Vi var rejält förbannade båda två. Då börjar "säljaren" (även om dom sitter på abonemangsavdelningen får dom säkert provision på abonemangen dom binder så jag kallar honom säljare) tjafsa om att vi har tre månaders uppsägningstid. Vilket jag säger att vi inte har. I februari mars när vi ringde blev vi lovade noll uppsägningstid eftersom vi inte har någon bindningstid. Jag stod på mig och han stod på sig. Det förstår du väl att det är tre månaders uppsägningstid upprepade han minst 5 gånger och jag blev förbannad. Sen sa han att inom dom här tre månaderna måste vi gå till en Tre butik och hämta varsitt startpaket. Dom kan inte ens skicka ett startpaket utan jag måste åka 2 mil enkel sträcka för att hämta ett!!!! I Tre butiken kan man inte säga upp sitt abonemang, man måste ringa abonemangsavdelningen. Vi försökte avsluta abonemanget i en tre butik i februari mars innan vi ringde. Nu var jag så förbannad att jag sa till honom att tre kan man stoppa upp där solen inte skiner. Då sa han nu lägger jag på luren och gjorde det!! M och S var superimponerade över att jag sa så för jag är världens snällaste människa som bara brukar säga bu och bä i telefonen.
Dom säger på reklamen jakten på nöjdare kunder. Men det är nya kunder för dom gamla behandlar vi som skit. Jag ville ha:
1. En ursäkt för den långa telefonkön inte en påig säljare.
2. Tillräcklig service att skicka hem ett startpaket.
3. Jag vill inte bli behandlad som ett mindre vetande barn. Nej jag fattar fortfarande inte hur det kan vara 3 månaders uppsägningstid när man inte har något bundet abonemang.
Efter samtalet gick jag in på Tres hemsida och skrev ett argmail:
Vi har nu suttit i telefonkö för att byta vårat abonemang till kontaktkort i över 1 timme. Hela tiden säger en röst vi tar emot dit samtal så snart möjligt. Jag räknar inte en timme som så snart som möjligt. Jag kommer inte att rekomendera er till mina vänner när vi behandlar kunderna så här. Eftersom det står att man ska ringa men ni inte svarar. Är det för att man inte ska kunna avsluta abonemang hos er? För om man kan avsluta abonemang så skulle det inte vara över 1 timmes telefonkö eller så skulle man kunna göra det enkelt via datorn. När ni äntligen svarar får vi prata med en otrevlig typ som slänger på luren i örat på oss för att vi klagar på den långa telefontiden. Jag hoppas att ni avslutar våra abonemang nu och byter dem till kontantkort annars kommer jag att byta mobiloperatör helt och ta kontakt med press och annat. Vi har inget bundet abonemang så då är det självklart ingen uppsägningstid eller hur? Jag hoppas även att ni lär era säljare lite telefonvett. Det är inte okey att slänga på luren i örat på en kund.
Inga vänliga hälsningar alls

Jag kan slå vad om att Tre inte kommer att avsluta mitt abonemang via datorn. Jag kan även slå vad om att den otrevliga typen i telefonen som slängde på luren i örat på mig inte har avslutat vårat abonemang. Jag kan nästan även slå vad om att det är vi som får betala 1 timmes telefonkö via våran telefonräkning och inte Tre. Jag kan även slå vad om att jag aldrig aldrig mer vill ha med tre att göra. Tre kan man stoppa upp där solen inte skiner.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har haft samma problem med tre men till slut så visade det sig att man alltid har rätt att avsluta ett abbonnemang skriftligt med sin signatur.

Så skicka dem ett brev med din underskrift så kan de inte neka.

Evelina sa...

Usch vad jobbigt! Jag har alltid haft comviq kontantkort och fyller på med "kompis" 75 kr eftersom alla jag ringer har comviq. Det räcker ca 1 ½ månad = 50 kr/månad. Den summan är jag nöjd med, och är jag sparsam med att ringa/sms:a räcker den längre såklart.

Mireille sa...

Jag kan rekomendera comviq kompis,jag har aldrig haft problem med dom och jag har haft dom nästan hela min "mobiltid".
Jag skulle inte vilja gynna ett företag som 3 !! Jag har för mig att du kan ha kvar ditt nummer även om du byter operatör,jag kunde det för mycket länge sen när jag hade vodafone och bytte till comviq.

Jag tycker det är konstigt att företag vågar bete sig hur som helst nu när det finns så många bloggar och dyl.Tänk va många eventuella kunder du har avskräckt nu :)

Hemmafrun J sa...

Då är det ju bara att gratulera Tre och deras säljare som har lyckats att sälja på dig och skapa ett behov hos dig som har gjort att du har tackat ja till deras säljare trots att du hade avsikt till annat. När man avslutar ett abonnemang/vill avsluta så får man prata med en win-back agent. Vilka är utbildade säljare som har i syfte att behålla/vinna tillbaka dig som kund. Ett tips till dig är att bestämma dig INNAN att INTE lyssna på vad de än säger utan enbart säga "jag är inte intresserad" forsätter de då att sälja så säg igen att du inte är intresserad och hota med att de INTE har rätt att fortsätta vara påstridiga om du säger att du inte är intresserad" Det säger lagen!

Men det är tråkigt när man känner att man blir illa behandlad som kund. Till säljarens försvar så kan han ju inte säga annat till dig än det som står i datorn. Har den tidigare som du pratat med lovat dig något som inte är nedskrivet så kan ju den som svarade denna gång inte göra så mycket åt det. Jag skulle nog också ha avslutat samtalet om någon var otrevlig och förbannad och hävdade något som jag inte kunde hitta i datorn. Och om kunden inte förstod det eller ville lyssna på gällande avtal så skulle jag också lägga på framförallt om någon sa att stoppa upp/dra åt helevete eller liknande.

De flesta abonnemang som INTE är budna har någongång varit det oftast så står det i det finstilta i avtalet att om avtalet inte tecknas om eller avslutas INNAN uppsägningstiden har gått ut så löper det på med tre månaders uppsägningstid. Det gäller inte enbart mobil, utan även internetabonnemang, hemtelefoni, kabel/satelitTV och liknande abonnemang.
El-abonnemang är ännu värre. Har du haft ett tre månaders eller 6 månaders fastpris så förnyar de 1 år fastpris om du inte gör ett aktivt val. Likaså bolån, de förnyas enligt tidigare avtal om du inte gör något aktivt. Vilket gör att det kan bli väldigt dyrt om du har haft en bundet lån som blir bundet igen till hög ränta eller om du behöver sälja din bostad och då tvingas att betala ränteskillnadsersättning.

Helt enkelt så detta med avtal är inget specifikt för Tre eller ens för mobil. Men nog är det ju roligare att ringa en kundtjänst som inte har lång väntetid.

Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...