lördag 7 maj 2011

Tonårsgrill och gräsänka

Maken tog bilen och åkte till Stöten för att hämta sin älskling husvagnen. Han kommer hem på söndag eftermiddag/kväll. Igår var farmor och farfar här och var bilutlånare så jag kom till jobbet. Om maken inte hinner hem innan L ska på bowlingkalas på söndag så kommer dom igen och är bilutlånare eller chaufförer. Jag har jobbat 4 kvällar denna vecka så hemmajobbet har blivit lite eftersatt. Det finns till exempel noll limpa kvar i frysen. Rostbrödet blev väldigt poppis så det finns det bara en halv limpa kvar av. Alltså skulle jag behöva baka. Brödet räcker till imorgon så det får bli morgonsdagens syssla. Idag har jag också haft köksdag. Jag har gjort smör, inlagd gurka, nya skott, biskvier, havrebollar och en hel del annat.
En hel del trädgårdssysslor har det blivit också. Jag har planterat ut påskliljorna, det gör jag varje år. I entrén har jag planterat ut mina övervintrade pelargoner. Jag har haft samma i flera år nu. Jag ska sätta ätbara växter i dom stora krukorna som står på trappen. Men det blir när maken kommer hem så jag har bil igen och kan åka och köpa lite kryddor och annat. Än så länge har ingen nappat på bytet leksaker mot växter. Nu velar jag fram och tillbaka om vi ska ha garageloppis eller inte. Pengar är alltid välkomna. Fredagens brevlåda var nästan överfull av gratissaker. Jag fick 7 tygbindor av Imsevimse. Tack så jättemycket. Nu kan jag förhoppningvis övertala S att sluta använda plastbindor och plasttamponger. Eller vad dom nu är gjord av.Det kom 200 kronor i rikskuponger från Mariabingo. Det kom en ampellilja som jag efterlyste på min andra blogg och fick av en läsare där. Efter att vi böt sovrumsfönster så kan inte hängkrukan sitta där längre. Så den sitter i köket. Köksfönstret består av 3 rutor. På mitten sitter min rivjärnslampa. I vänster fönster sitter hängkrukan från sovrummet och i höger sitter ingenting. Därför ville jag ha en hängväxt där. Jag har haft ampeliljor förut och ville ha det igen. Nu måste jag bara fixa en hängkruka med. S ville grilla med ett par kompisar. Dom skulle göra det nere i stora stadens ena parker. Men kom på att dom ville vara hemma hos oss istället. S som inte gillar lamm men är lika ekonomisk som jag bad att få en påse lammkotletter. Alla skulle ta med sig olika saker och S skulle fixa köttet. En kompis hade också med sig lite kött. Eftersom grillen ändå var varm så grillade M och jag revbensspjäll som jag köpte billigt på Coop men kom på att det inte räckte till hela familjen P. L ville ha hamburgare så det grillade vi till henne. Vi åt mina hemgjorda godare än MacDonalds pommes frites till och S och hennes kompisar åt potatissallad. Till efterrätt/mys hade M gjort parfait. Recept kommer en vacker dag. Jag har även roat mig med att byta vatten hos sköldpaddorna. Hade jag vetat att vattnet blir brunt och illaluktande jättefort så man måste byta vatten minst en gång/vecka och göra rent bruna bajsiga pumpar ungefär varannan dag så hade jag nog tänkt lite längre än näsan räcker angående sköldpaddor. Nu ska jag gå och diska världens största jättedisk. S och hennes kompisar smet ut på promenad för att slippa disken.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...