tisdag 10 maj 2011

Glömde äggen och reklam

Jag glömde att jag köpte 2 paket ekologiska ägg igår också. Ännu en kostnad som kan sänkas om vi måste. Men efter att ha läst (jag kommer inte ihåg boken) att dom har gjort något för att äggen ska bli så stora som möjligt så det gör jätteont på hönan när hon värper det så köper jag bara ekologiska ägg, för där är dom inte manipulerade för att bli större. Tänk dig själv om du fött barn och då får ett ännu större barn hur det känns där nere.
Jag gillar inte reklam och har en nej tack till reklam skylt på brevlådan men ibland har jag reklam för vissa företag eller produkter på bloggen. Det är företag eller produkter som står för det som jag står för. Att spara pengar och miljö. Som till exempel tygbindor och playmais. Vissa stora bloggare får massor med gratis saker bara för att dom är stora och för att företaget då får gratis reklam. Ett sätt som både bloggaren och företaget tjänar på. Vissa företag har erbjudanden som blogga om oss och få..... biobiljetter och annat. Jag brukar (eftersom jag även är ständigt pank) nappa på dom erbjudandena Som skrivet var både jag och företaget tjänar på det. Ibland händer det att företaget backar ur med orden att min blogg är för liten med bara ungefär 1200 läsare/vecka. Deras förlust inte min. Jag nappar inte på erbjudandena om företaget står för något som jag inte gör. Hur stor förtjänsten än är. Vissa storbloggar erbjuds nästan månadslöner för att blogga dold reklam åt vissa företag. Hur vet man att bloggaren står för det h*n skriver? Jag kommer att fortsätta med min reklam om produkten sparar pengar och miljön. Det är en win win situation. Jag tjänar på det och företaget tjänar på det. Miljön tjänar också på det om fler börjar använda produkterna. Kanske 3 stycken av mina 1200 läsare nappar på produkten. Det är 3 stycken mer än vad som inte skulle ha nappat om jag inte skrivit inlägget. Samtidigt så handlar min blogg om att spara pengar och miljön så jag skriver även om produkter som jag inte fått något för att skriva om, jag skriver om dom bara för att dom är så himla bra. Menskopp till exempel. Sen om något menskoppsföretag läser detta och vill att jag ska skriva ett inlägg om bara menskopp och deras företag så hör gärna av er. S behöver också en kopp. ;)Rabarbern växer så det knakar. Saften börjar att ta slut. Jag ska inte köpa färdig saft, jag ska inte köpa färdig saft. Första satsen rabarberdricka står på kallning till imorgon. Så köpet av färdig saft är uppskjutet lite till. Rabarberbitarna tar jag såklart tillvara. Jag har inte bestämt om dom ska bli svenska russin (jag köper aldrig färdiga russin utan torkar svenska fruker och bär istället), kräm eller paj.
Några reserverade böcker hade kommit till bybiblioteket. Flera Loranga, Masarin och Dartanjan till L. En bok om pappersflygplan också till L. Smaker från Saltå kvarn till mig.Jag gillar gratissaker och nappade på ett erbjudande om en dagispåse. Inte helt gratis eftersom porto kostade 39 kronor. Vilket den absolut inte var värd. Den innehöll en vattenflaska, en tygpåse, en liten pyttetub skumbad och en liten pyttetub hudlotion, ett litet ritblock med några kritor, ett pysselhäfte med två pyssel, ett post it häfte och massor av papper om Legoland och annat. Den enda intressanta var ett häfte från Novasol. Ett företag som hyr ut privatbostäder i olika länder för inte så mycket pengar. Semestern närmar sig med stormsteg och vi har som vanligt inte råd att åka någonstans. men ska ta oss råd och åka till Öland en vecka med makens älskling husvagnen.

1 kommentar:

Hemmafrun J sa...

Hej igen!

Jag köper inte ekologiska ägg! De är för dyra! Jag vill ha gulare gula ägg! De tycker jag är godast! Men de är ju inte extra stora utan små samt betyder att de har fått ett berikat foder, som naturligt finns i runt medelhavet (alla har vi väl sett dessa gula ägg i matlagningsprogram).

Dessa bloggare som får månadslöner för att skriva om dittan och dattan kommer nu att få ont i magen. Skatteverket hård kollar stora som små bloggar nu! JUST NU! Och har tidigare under våren anställt många till att surfa och kolla bloggare reklam, tävlingar, tradera & blocketförsäljningar och dyligt. Att få något från ett företag och sedan blogga om det är betalning för utfört arbete och ska beskattas. Det ska tas upp som övrig inkomst. (Kallad i media för bloggskatt och att man inte känner till det är inte ett giltigt skäl) Därför ska man tänka efter både en och två och tre gånger om man verkligen vill riskera en skönbeskattning med höga avgifter för att man inte tar upp det eller betala in 30 % i skatt för varans värde. Detta gäller ju även bloggtävlingarna när man vinner saker. Jag tror att jag har ett inlägg om detta runt 1:a maj, strax innan eller efter. Om du är intresserad av att veta mer.

Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...