onsdag 18 maj 2011

Ännu en aktiv dag mellan jobbdagar

En ledig dag mellan två jobbdagar och massor att komma ifatt med hemma. Att förmiddagen ägnades åt en datakurs för jobbet och eftermiddagen åt diverse ärenden gjorde att hemmajobbet inte blev så mycket som jag skulle önska.Ärendena gick till återvinningen. Jag fattar inte att det blir så mycket återvinningen. Men det syns i soptunnan som fortfarande är nästan tom fast vi har hämtning var 8:e vecka. Sen åkte vi (L och jag) till Erikshjälpen. Första besöket där men inte sista. Jag har en lista på saker som jag ska köpa begagnat. Dels stora saker via annonser i den lokala tidningen. Dels små saker som ska köpas i begagnat affärer eller loppisar. Jag hittade inget på listan men ett par skor till L att ha nu. Dom har utegympa så hon behövde ett par till. Sen hittade jag en ölflaska som jag gör nässelöl och annat öl i. 2 andra mindre flaskor med snäpplock som jag ska hälla granskottsirapen i. Vi hade en massa äpplen som började sjunga på sista versen så jag har gjort nya äppelrussin. Skrottarna sparar jag såklart och torkar till äppelte. Äppeltorkställningen används numera också som korvtork. Svärfar blev överlycklig över korvarna. =)Ett Facebook byte har jag också hunnit med. Några av L:s gamla barnböcker böt jag motmassor massor med oreganoplantor. Nu behöver vi aldrig mer köpa oregano. =) Jag fick en kommentar om hur jag får gratis plantor. Jag är med i en bytarsida på Facebook och där eftelyser jag plantor och har fått napp nästan varje gång. Bortskänkes/Bytes/Ges/Mottages/ Doneras och sen riktnumret eller namnet på staden där man bor. När jag ändå är inne på kommentarer fick jag några på att ge bort saker man har hemma som kalaspresenter. Att det kan uppfattas fel och ge upphov till mobbing och skitsnack. Jag är medveten om det. Presenten som jag tänkte ge i det här fallet är en bok som L aldrig har läst. Den är alltså helt ny. Det beror helt på vad man ger bort tycker jag. Saker som oftast är inplastade i kartonger som Barbiedockor och annat kommer jag inte att ge bort. Utan jag kommer att hålla mig till böcker, filmer, oanvända pyssleblock och liknande. Jag kommer inte heller att sätta på en Hemskänkt etikett utan den kommer att vara inslagen som en vanlig köpt present. Så ingen kommer helt enkelt att veta. Mer än jag och min plånbok och miljön. =)På posten kom två gratistidningar. Elle mat och vin (uppsagd på en gång) och en Vi föräldrar som inte behövde sägas upp utan bara var ett gratisnummer.
Sen kom det två diskdukar. Dom jag fått av mamma två gånger och älskar. Inte gratis. Jag tackade ja till en prenumeration av miljonlotter. Jävla telefonförsäljare. Jag vann dom. Vinstvärde 150 kronor lottpris 250 kronor = förlust 100 kronor. Miljonlotterna är också uppsagda.

1 kommentar:

Hemmafrun J sa...

Hej!
Oj, vad mycket du jobbar och står i numera, låter nästan som att du jobbar mer nu än tidigare?.

Jag förstår din tanke precis med presenten. Men vad gör du om tjejen har boken och vill byta till en annan present? Du skulle ju kunna säga att jag "köper" något annat och ta tillbaka den.

Jättekul att du fått plantor. Jag har oregano i precis hela trädgården. Så att det räcker och bilr över. Det sprider sig värre än myntan.

Sedan undrar jag vad bytarsidan på facebook heter?

Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...