lördag 30 april 2011

Valborg både ensam och med många andra

Nästa vecka ska L på bowlingkalas. En klasskompis till henne fyller år. Jag jobbar måndag, tisdag, torsdag och fredag nästa vecka. På fredag tar maken bilen och åker till fjälls och hämtar husvagnen. Vill du vara barnvakt nästa vecka mamma så behövs det alla dom fyra dagarna. S behöver nya skor igen, i ett svagt ögonblick lovade jag henne att hon skulle få gratisparet när jag köpte L:s skor och mina skor. Med den ruttna lönen så blev det inga skor till mig. Jag hittade ett par skor till till L i skolådan i källaren. Men S tyckte att jag lovat betala hennes skor så det vara bara att bege sig till det stora köpcentret på andra sidan stora staden. Tillsammans med alla människor i stora staden kändes det som. Jag hade som alltid en skriven lista. Det stod lite värktabletter, flour, djurmat och annat på den. Det brukar komma med en eller annan sak som inte står på listan men inte idag. Eller nästan inte idag. När vi var på Jula och köpte rökspån (nu har vi allt som behövs till att inviga saftmajan till att röka egen korv)såg jag en kartong med lakritspipor. Jag föll för minnena och köpte en kartong.Men jag köpte ingenting på Indiska där jag hämtade ett helt gratis mobilfodral. Jag köpte inte heller något annat än en potatissallad till S på Coop. Även fast jag sneglade väldigt mycket åt chokladhyllan. Jag läste någonstans att sköldpaddor trivs bäst om dom bara har en akvarieruta som är öppen. Vi fick en akvarieplanch helt gratis men behövde en till eftersom vi har två akvarium med sköldisar. Så en till akvarieplanch blev det också idag, men det stod på listan.

Ännu en Valborg som jag tillbringar själv med L. S är och grillar med kompisar. M är och grillar med kompisar. Maken nattvandrar. Maken grillade i alla fall med L och mig innan han åkte. Det blev lammracks som jag dränkte i olja. Ungsbakad potatis som stått i marinad sen imorse. Gjorda så här. Och bernaisås gjord så här.


Som vanligt på lördagar så har jag gjort smör, inlagd gurka och satt nya groddar. Jag köper aldrig påskris utan brukar skära ett par grenar från äppelträdet. Så också i år. Påskpyntet är borta med äppelgrenarna får stå kvar ett tag till. Det blommar nämligen. Ha en underbar Valborg alla underbara människor. Nu ska L och jag gå till brasan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...