fredag 29 april 2011

Utmana mig själv och matkostnad

Ica handlingen som är den sista mathandlingen i månaden gick av stapeln idag. Ungefär 3400 kronor har maten gått på i april. Nu kommer jag som vanligt med ursäkter. M fyllde år och vi hade kombinerat kalas/påskbord så en massa sill, must och annat är köpt till det. Makens pappa fyller år nu i maj. Han önskar sig som vanligt inget. Både han och svärmor brukar gilla mina hemlagade klappar. Han får brödkuponger i julklapp som han byter mot en hembakt limpa varje månad. Vi ska ge honom hemgjord korv i present i år. Han älskar korv i alla formen. Så en hel del kryddor och annat är köpt till det. Hemmafrun J undrade om annat än mat som man också kan köpa på mataffären ingår i våran matkosnad. Nej det gör det inte. Jag räknar bort om vi till exempel köper toarullar. Så det är bara maten som är med i beräkningen. Hygien är en annan budgetkategori som vi inte vet hur mycket vi köper för. Vi åkte till Ullared i somras och köpte hygien så det räckte tills i våras då vi åkte till Ullared igen. Så det enda vi köper "hemma" är toapapper och hushållspapper.
Hemmafrun J ska börja med en egen utmaning och jag tänkte hänga på. Hon ska lägga dom pengarna hon sparar på att använda en rabattkupong eller genom att få en vara gratis i en burk.
Hon klurar på lite saker och det gör jag med. Såna saker som jag inte skulle ha köpt om jag inte hade fått den gratis ska dom pengarna också läggas i burken? Pengar man får från Ica och Coop ska dom också läggas i burken? Premiecheckar från Gratisbio? Eller ska jag göra en helt egen utmaning och lägga dom pengarna som blir över när jag skriver budget för dom rörliga utgifterna. Till exempel 2750 mat och så kostar maten bara 2700 kronor. 500 kronor kläder och så köper vi inga kläder den månaden. Men då följer ju dom pengarna med till nästa månad så man kan åka till Ullared och köpa för ett par tusenlappar.


Tove har sagt att jag får plocka äpplen hos henne så jag slipper tigga äppeln i höst. Tack! =) Hon har också en svart vinbärsbuske och kanske en syrenbuske som jag ska få. Ännu mera tack. =) Me like. Facebook bytet hör aldrig av sig så jag blev jätteglad när jag kan få mina buskar på annat håll.

När jag var på Ica löste jag ut lite sms kuponger. Danio yoghurt med mussli och Naturnes barnmat. Tryck på länkarna och kolla om det finns kvar kuponger. Jag fick även en gratis tandborste för att jag köpte en tub tandkräm. Jag köpte bara tandkrämen för att få borsten.

På posten fick jag en gratis flaska linsvätska för att jag beställt nya linser. Inte så billigt direkt med linser. Skulle egentligen använda glasögon. Men jag köper linserna på nätet för ungefär 500 kronor för 6 par. Linsvätska ska jag försöka börja göra själv. Fortsättning följer.

2 kommentarer:

Mor Grön sa...

Jag ska också försöka utmana mig själv angående matbudgeten, den har sprungit iväg aldeles!
Just nu bävar jag för besiktning av bilen som ska ske i maj, det kommer säkert bli anmärkningar och dyra kostnader. Jag skulle helst baraha EN bil i familjen men precis som i er familj tänker vi inte alltid lika om vad som är viktigt i livet gällande minskad arbetstid och minskade utgifter. Därför har vi två billiga skitbilar istället = inga lån men alltid risk för massiva oväntade utgifter.

Hemmafrun J sa...

sv: Tror inte att det beror på butikerna eftersom det är samma system för de som tar mobilkuponger, coop, city gross, willys m.fl., utan det kanske beror på vad det är och vem som har skickat kupongen. När jag löste in milda mobilkupongerna så drogs exakta beloppet. Har lite mobilkuponger som jag tänkte lösa in på coop idag, bla nya risifrutti och lite annat. Tyvärr är vår Coop så sena med att ta in nyheter så jag måste nog åka till city gross. Ska se hur det blir med mobilkupongen för barnmat, ska lösa in den idag när jag lämnar tillbaka laxen som var dålig. Löste du in den på coop? Jag såg ju i din blogg att det var på ICA, men tänkte att du kanske hade skrivit fel, för hos oss tar inte ICA sms-kuponger. Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...