torsdag 14 april 2011

Upp som en sol ner som en pannkaka

Igår kväll talade jag om för maken mina tankar runt dom 2000 kronorna som ska minskas för att jag ska kunna vara hemma igen. Jag har hela tiden sagt att jag ska jobba extra för att ha råd med guldkanterna. Det var maken som sa 2000 kronor när jag frågade så det är ingen summa som kommer från mig. Maken blev jättearg och skrek att jag var dum i huvudet. Vi förlorar 7000 kronor på att du slutar jobba hur tror du 2000 ska kunna väga upp för det. Nu verkar det som om maken inte vet vad han vill. När S och jag gick för att hämta L på fritids så frågade S varför vi aldrig åkte utomlands när hon och M var små. Pengabrist. Ni jobbade ju båda två då hur kunde ni ha pengabrist frågade S då. Sen var bråket i full gång och S skällde ut mig hela vägen till fritids. Det var mitt fel att vi har dåligt med pengar. När jag var hemma på heltid var sämsta perioden i hela hennes liv. Hon var deprimerad hela tiden och så vidare och så vidare. Om jag slutade jobba helt och inte började jobba heltid så skulle hon flytta till mormor. Känner jag för att spara pengar nu? Nej. Jag känner för att ta dom pengarna som jag lyckats spara ihop för att betala av datorn och åka iväg och köpa en dyr vårjacka och ett par nya skor. Mina skor är minst 10 år gamla och köpta på Myrorna. Sulan är så sliten att jag halkar i gruset hela tiden. Vårjacka har jag ingen alls, jag går med vinterjacka tills det blir för varmt och sen kofta. Sen känner jag för att stanna på chokladaffären och köpa en massa dyr choklad. Sista stoppet skulle vara pizzerian med en pizza till mig och L. Dom andra kan äta vad f#n dom vill. Varför är shopping medicinen för saker? Varför känner jag såhär när jag bli ledssen? Jag har i alla fall jobbat hemma och inte åkt och shoppat. Alla vinterkläder är nere i källaren och alla sommarkläder och året runt kläder är vädrade och inhängda i respektive garderob. I våran familj är det jag som har minst antal kläder. Maken har mest. Han har två garderober fulla men aldrig något att sätta på sig. Han köper nya skjortor och byxor nästan varje månad. På andra plats kommer S. som heller aldrig har något att sätta på sig. Jag har lagt potatis på groddning till vårat pyttelilla potatisland. Potatisen förra året räckte till två gånger. Jag satte in en efterlysning på Facebooks bytarsida efter svarta vinbär och andra buskar. Jag fick svar. Men en annan tjej skrev jag vill också ha. Nu är hon på hela tiden, när kan vi komma och hämta, jag vill ha massor och så vidare. Jag tycker det är så himla fult att gå in på en annans efterlysning och sno åt sig saker. Hon har skrivit en egen efterlysning efter det och samma tjej som jag skulle få av har svarat henne igen. Tjejen som försöker sno har skrivit att vi hämtar på lördag. Jag gick då in och kommenterade min efterlysning och frågade om det gick att gräva än. Då svarade hon att hon skulle kolla på söndag. Så det känns som om jag inte kommer att få några buskar. men just nu är jag nere efter alla bråk här och det känns som om det kvittar med mer buskar och att bli självförsörjande på saft, juice, sylt och äppelmos. S hittade en målarsida med påskkort som vi har dragit ut till L. Det blir ingen skidåkning i Stöten i påsk så L kan äntligen gå påskkärring. Maken har även bestämt att husvagnen ska vara kvar. Så där rök min pelletspanna. Slagit in M:s presenter har jag också gjort. Utom en för den har inte kommit än, den ska jag bara säga att han får. Lite mer maken gnäll. Undra hur många presenter till M maken köpt? Ingen som vanligt. Jag köper alla presenter och julklappar i vårat hushåll. Med mina pengar som är våra. Makens pengar är bara makens. När jag fyllde fick jag duschvärmeväxlaren, men den fick jag också betala själv. Hittade en kassabok som jag köpte under min förra Amy period. Jag har inte fyllt i något i den men tänkte börja göra det innan alla bråken. Vi lovade M att inte äta gösen som maken fiskat förens han kom hem från Norge. Så vi åt den igår. M stod bakom spisen. Det blev jättegott. Recept kommer en vacker dag.

4 kommentarer:

Mia sa...

jag har läst din blogg ett tag nu och tycker att dina tankar och ideer är värdefulla. tyvärr vet jag vilka konsekvenser det kan bli när man ska "spara" eller tänker mer ekonomiskt. Jag har själv varit hemma med mina små och levt på nästan ingenting. det går, men ekonomi är tyvärr en del av vårt välbefinnande. Jag har lite tips som jag gärna delger däremot som kan vara värdefulla, för jag tycker absolut att du ska fortsätta ditt arbete trots motgångar.
Mitt första tips är en mycket välarbetad hemsida som har skapat helt fantastiska spartips. Tillverkarna av hemsidan kommer ifrån "den stora staden" så den är från trakten. www.sparapengar.be , där har jag fått många värdefulla tips i mitt eget budgetarbete. Ett annat tips är hemsidan www.yougov.se där man svara på undersökningar och får belöning i form utav saker. jag har bland annat fått hårfön och elvisp. Nu sparar jag mina poäng till en kitchen aid. Jag i mitt fall svarar ungefär på 4 undersökningar i veckan så det ger en hel del poäng.Sen finns compricer.se vilket är en ganska känd hemsida. där jämnför man olika bolag och ser vilken som blir mest kostnadseffektiv för just dig. Jag tycker du har en fantastisk blogg med många bra ideer, och jag hoppas att något utav mina tips ger dig mer hjälp i ditt arbete med att bli hemmamamma.=)

Ha en bra dag!!

Marcus sa...

Hur duktig du än är hemma så drabbar det ju fler än dig om du inte vill jobba.

Om hela familjen föredrar en högre levnadsstandard än existensminium så kanske du ska fundera över ditt val?

Jag tänkte på dig när jag såg det här programmet http://www.kanal5play.se/program/play/jobbjagaren-s01e01

Mamman där ville också vara hemma egentligen och fick ont i magen och var orolig som du har skrivit att du också får / blir.

Anonym sa...

Hej Hemmamamman!
Jag har följt din blogg i flera år.
Jag är hemmaförälder sedan 9år tillbaka. Vi har många likheter men också skillnader.

Jag uppskattar din blogg mycket!
Kämpa på och ge inte upp!

Kram UE

Anonym sa...

hej.
jag blir förbannad när jag läser detta inlägg,och det är att jag blir förbannad på din man!
vaddå hans pengar är hans och dina är hushålets??
visst här har vi skild ekonomi,mina pengar är mina och sambons är sambons,men vi har ju varsin "mat och övrigtpeng" som går till HUSHÅLLET!!
vaddå fick en värmeväxlare o du fick betala den själv? och varför har din make en massa kläder med du har 10åriga skor på dig?
inte ens jag som har 6.500kr netto har det så DÅLIGT! jag köpte skor billigt på rea på coop för 150kr nu i mars..och nu i april ska jag lägga 3.000kr på tandläkaren! ja,3000kr utav MIN inkomst som är 6.500kr.
alt går när man har LÅGA fasta utgifter!
kram ,kram på dig.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...