onsdag 13 april 2011

Peppad till max

Jag känner mig peppad till max att minska utgifterna och är villig att till alla knep som finns och ännu fler. Idag när vi gick hem från skolan sa L att hon inte ville vara på fritids. Troligvis sa hon bara det igår för att göra fritidsfröken glad. Jag känner verkligen för att läsa Amy igen men är sån att jag måste läsa ut boken jag håller på med först. Not buying it läser jag nu. Om ett par i USA som hade köpstopp ett år. Jag funderade på detta med konsumtion. Ska man köpa nya saker eller ska man köpa begagnade? Eller ska man inte köpa något alls? Livet som konsument är inte lätt. Eftersom våran kassa är skral försöker jag att köpa så mycket som möjligt begagnat. Amy har vad jag vet (det stod inget om det i boken i alla fall) haft köpstopp. Men dom köper bara det som är nödvändigt och så mycket som möjligt begagnat. Jag tror det är en bättre väg att gå än att ha köpstopp. Jag har fått för mig att jag ska ha garageloppis lite längre fram i vår. Jag tänkte lägga lappar i brevlådorna hos grannarna om dom också vill ha så vi kanske lockar fler kunder. Jag är igång och rensar igen för att få ihop saker. Idag har L och jag rensat bland hennes barnfilmer. Jag har också rensat L:s kläder (igen) och hela köket. Som om det inte räckte med barnfilmer så kom det en till idag. Boog och Elliot 1 - 3 för att jag skickat in kvitton på Korvbrödsbagaren och Kavli. M kom hem från Norge igår. Han ville bli hämtad på stationen före stora staden så vi fick åka till staden före stora staden. Kramkalas. Idag hade han skola som vanligt med slutade klockan 11.00. Han sms:ade att jag kommer hem och äter lunch, vad blir det? Jag gjorde nudelwok på annat vis. Jag hade inga nudlar men två paket snabbnudlar, sen hade vi inga wokgrönsaker men där tog jag sommargrönsaker. Sen blandade jag i krabbpinnar. Efter ett tag sms:ade M igen. Jag kommer inte hem äter lunch på stan kommer 14.30. När jag hämtade L på fritids sms:ade han igen. Är kvar i skolan och pluggar, lugnare där, kommer hem och lagar kvällsmat.

Camino kom idag. Det handlade bland annat om mat och odling. Paprikorna i Holland odlas i stora växthus. Dom planteras i fiberull som är steril och minskar risken för sjukdomar. Dom får växtnäring intravenöst genom slangar. Soyafälten är så besprutade att arbetarna får allvarliga skador och svårt att gå.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...