fredag 8 april 2011

Min idol och min bibel

Jag har skrivit om min bibel förut. The complete tightwad gazette. Den fanns inte att köpa i Sverige utan jag fick köpa den dyrt från Amazon. Men jag har sparat in varenda krona som den kostade och mer därtill. Dom flesta av mina spartips som jag gör har jag fått från den boken. Amy som har skrivit boken bor i Usa så alla tips funkar inte i Sverige tyvärr. Torrmjölk till exempel är mycket dyrare än vanlig mjölk. Majsmjöl som dom gör gröt på finns inte. Maizena är inte samma sak och så vidare. Sen att den är 960 sidor tjock och skriven på engelska gör att man inte plöjer igenom den på en kafferast direkt. Nu var det ett tag sedan jag läste den så det kanske är dags att uppdatera sparandet lite.



Här finns en intervju med Amy som jag hittade på youtube. Hon såg inte alls ut som jag hade tänkt mig henne. Hon har varit hemmamamma med sina 6 barn hela tiden. Hennes make Jim slutade också jobba så dom har levt på nästan ingenting och klarat sig fint fint. Så skulle jag också vilja ha det. Dom köper alla sina kläder och nästan alla sina saker begagnat på loppmarknader. Eller yard sales. Tyvärr har vi inte så många såna i Sverige heller.
Jag beställde ett ekologiskt dyrt lamm. Jag fick det 25 % billigare för att vi prenumererar på den lokala tidningen men det var i alla fall görsketadyrt. Maken muttrar. Dåligt med pengar och så lägger hon ut så mycket på kött. Men jag tycker att om ett djur har fått sätta livet till för att vi ska äta det så kan det i alla fall fått ha ett bra liv innan. Inget mer lågpriskött här inte. Det går inte ihop med den ekonomiska snålande hemmamamman, vilket maken också muttrade. Men då får jag väl dra ner på något annat då. Vi fick hämta lammet idag.1 påse lammracks, 2 stekar men ben, 2 kotlettpåsar, 2 karrepåsar, 3 påsar med grytbitar och 10 färs blev det. Nu är frysen görsketafull. Den vackra dagen är imorgon. Annons i den lokala tidningen efter: partytält, frys, akvarium, chokladfontän, schakrutig golv, väggpanel, saftmaja och kapla stavar. Man får bara ett visst antal rader så jag lyckades verkligen pressa ut all ur den annonsen. Vi får en gratis annons i månaden så den kostade ingenting. Jag har satt låga skambud så jag hoppas verkligen någon nappar. Det har hänt förut. En gång fick vi ett helt kök gratis. Jag hade satt ett lågt pris på köksskåp men fick ett helt kök gratis. Ett skåp sitter i köket där vi byggde ett nytt hörn och resten sitter i makens hobbyrum. På posten kom ingenting. Grannen kom in med först ett brev som var till oss som dom fått. Sen efter ett tag kom dom med en tidning som också skulle till oss men också kommit till dom. Så jag hoppas verkligen att våran post inte har hamnat hos andra grannar som slänger den eller behåller den själv. Jag har rätt många gratissaker på gång. Biobiljett från Room328 till exempel. Dom hade ne tävling för jätelänge sedan där alla medverkande skulle få en biobiljett. Sen väntar jag på två cremer från Fluffbaby. Som har kommit till tipsaren för länge sedan. Men jag fick i alla fall gratis Milda från en sms kupong som jag hittade här.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej.
täkte bara säga att boken finns att köpa på www.bokus.com
jag har precis beställt mig ett exemplar.den kostar 155kr+frakt19kr så 174kr.
TACK för ett suveränt inlägg så jag fick tips om denna underbara AMY!!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...