tisdag 12 april 2011

L vet inte vad hon vill




L är som jag skrivit förut på fritids för att fritidsfröknarna tycker att hon behöver mer sociala kontakter. Hon behöver leka med andra barn och vara en del av gruppen med andra ord. Gruppen är hon med hela dagarna i skolan. Oftast (9,9 gånger av 10) leker hon själv när jag hämtar henne på fritids så så mycket för sociala kontakter. Vi måste söka stödplacering som det kallas när vi har henne på fritids så här var tredje månad. Hennes två bästa kompisar går inte på fritids för dom har fått småsyskon. Tvåorna som är dom hon leker med i skolan går på "storfritids". Från årskurs 2 och uppåt. L har nu börjat ifrågasätta varför hon måste vara på fritids. Varför kan hon inte få komma hem och fråga med en kompis istället. Imorse sa jag att hon fick fråga med en kompis och att hon inte behövde vara kvar på fritids till klockan 15 utan att jag kunde komma och hämta dom direkt efter skolan. Eller hon kunde gå med en kompis hem direkt efter skolan. Hon var då tvungen att ringa och säga det till mig. L blev jätteglad och sa till en tjej i klassen när vi kom till skolan "du och jag har aldrig frågat vi kanske ska göra det någon dag". Det var första gången jag hört L säga så, hon är precis som jag blyg och vill helst att andra ska fråga först. När jag hämtade henne hade hon och en tvåa bestämt att dom skulle fråga så L och jag fick trava iväg till storfritids. Vi hittade A som ringde sin mamma men det gick inte att leka idag. L blev jätteledssen. Medans vi väntade pratade vi med M:s gamla fritidsfröken, som sa att snart får du också börja här till L. Det tyckte L skulle bli jättekul. Ena sekunden vill hon inte vara på fritids men nästa vill hon det. Min planering att sluta jobba hänger på 2000 kronor. 200 har jag redan fått ihop. 800 var fritids. 500 datorn och 500 elen och mobiler. Så om L fortsätter på fritids vet jag inte vart jag ska få mina 800 kronor ifrån.
Innan jag hämtade L så gick jag till bybiblioteket och hämtade några av mina reserverade böcker som kommit. Dagligt bröd, Mjölksyrejäsning av grönsaker, Gör din egen ost och Ormar, ödlor och sköldpaddor. Maken har skurit ut bitar som passar i hålen på akvarierna och limmat dit dom. jag köpte en glasskärare under en av mina Amy perioder. Hon hade en som hon skar gamla fönsterrutor till ramar med. Det fungerade jättebra. Jag har bakat läfsor att ha som jobbmatlåda. Recept finns här. Jag erkänner jag är ingen pizzabagare. Det brukar alltid vara S eller maken som bakar pizzorna i familjen P. Men idag blev jag sugen på pizza till lunch. Sen var det dags att antingen mata eller baka av surdegen igen så det blev surdegspizza. Pizzasåsen blev för lös så pizzan blev helt kladdig och vägrade gå över på bakspaden och in i ugnen. Den var rund från början. Jag gjorde en vanlig Margueritha. Recept finns här. På posten kom det en varucheck på barnens grillkorv för jag blev uttagen testpilot hons Smartson. Sen kom det ett paket med gratis tamponger från Tampons for free. Om ungefär 3 timmar kommer äntligen M hem efter 3 månader i Norge. Jippie! Tåget rullar inte in på stationen förens 21.30 så tårtkalaset för att fira får bli en annan dag. När jag frågade vad han ville äta till kvällsmat blev svaret MacDonalds. Han var trött på hotellmat. Hur länge M blir hemma vet jag inte. Han har pratat om att söka jobb på hotellet. Så han kanske bara kommer hem och tar studenten och sen åker tillbaka till Norge igen.

Jag kämpar för att minska våran maträkning. När jag är hemma igen så måste även dom rörliga utgifterna vara mindre. Bensinen kommer att bli mycket mindre, nästan obetydlig efter att jag slutat jobba. L och jag går till och från skolan så den enda gången vi kommer använda bilen då är för att åka och handla. Redan idag kör jag med många ärenden när jag ändå har bilen. Vi åker nästan aldrig till bara ett ställe. Maten kan bli ännu lite mindre genom att få en massa rikspresentkort och betala med. Jag är med i Gratisbio och Pointshop. Jag har börjat småblogga på Pointshop för att få ihop mer poäng. Tack hemmafrun för tipset. Igår gick jag med i Freefood men jag har inte kommit på hur man ska få poäng där än. Eller där är det kronor man får och inte poäng. Jag vill inte bli medlem på hittan och dittan och köpa det och det bara för att få poäng eller pengar. Då kostar det mer än det smakar.

1 kommentar:

Hemmafrun J sa...

Hej!

Tänkte lite på L och hennes vara eller icke-vara på fritids. Hon kanske säger sa så eftersom att det var fritidsfröken som sa så? Barn kan ju ofta säga att de vill något för att inte göra någon ledsen. Jag tycker så här. Hon verkar ju inte ha något "problem" att leka igrupp så då har väl stödplaceringen gjort sitt. Hon verkar ju ha möjlighet att leka med kamrater iallafall hemmavid och det måste inte ske på fritids för hur mycket tid har deras pedagoger egetnligen så att de kan bidra med hjälp?. Kolla om det finns miniorer eller likande som hon kan gå på en gång i veckan eller så. Fråga gärna föräldrar som har småsyskon hemma om L och deras dottar kan gå tillsammans?Eller om du kan bestämma en fast dag då L leker tillsammans med någon efter skolan. Kanske varannan vecka hos er eller varannan hos dem. Eller enbart hos er om den andra föräldern anser det "jobbigt" Jag gjorde så då Nellie inte hade möjlighet att gå på fritids då Cornelia var nyfödd. Och det fungerade jättebra!

Sedan undrade jag över er maträkning. Jag skaffade konto på smartbudget.se och har fyllt i våra uppgifter både budget, kassabok och avtal m.m. Nu har jag en "tävling" med mig själv om att hålla alla budgetposter och inte bara hålla dem utan komma under budgeterad kostnad, både mat, boende, shopping m.m När du räknar ihop maträkninen för en månad ingår det förbrukningsartiklar där i? Toapapper, schampoo, diskmedel osv.? Om du handlar en present i samband med att du hadlar mat, tar du bort den kostnaden från total matkostnad? Mitt mål är ju att jag ska komma ner i din superlåga matkostnad. Jag ska lyckas. Men jag behöver då räkna på samma sätt som du.

Tack för att du finns.
Kram Från Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...