onsdag 20 april 2011

Ärende och planteringsdag

Påsken närmar sig med stormsteg och med den det kombinerade påskbordet/M:s kalas. Det ihop med att kylskåpet började eka tomt gjorde att den vanliga månadshandlingen på Willys var nödvändig. Den skulle ha gjorts igår men då hade jag fullt upp med tandläkare, läkare och hantverkare. S var snäll och följde med. När bilen ändå var ute och rullade så åkte vi till återvinningen, till apoteket och hämtade ut min medicin, till Willys (såklart det var ju huvudmålet) till vårdcentralen. Läkaren glömde signera sjukintyget så jag fick åka dit idag igen. Sen åkte vi till chokladfabriken och köpte dyr andrahands choklad, lite billigare. Lite lyxigare påskgodis till dom i familjen P som vill ha. Golfbollarna ropade köp oss köp oss. Så vi köpte alla 8 stycken som var kvar. Dom kostar 7 kronor/halva. I chokladaffären inne i stora staden kostar en hel golfboll 20 eller 25 kronor. Så en besparing på 6 eller 11 kronor/boll. Mitt mål att sänka matkostnaden till 2750 kronor kommer inte att uppnås denna månad. Om jag inte handlar för 250 kronor på Ica vill säga. Vilket jag tvivlar starkt på att jag gör. Men då köpte vi massor med kärringgodis och en massa lax och annat till påskbordet. Så jag är nöjd ändå.S och L har plockat vitsippor till mig. Eftermiddagen har ägnats åt plantering. Inte direkt vad min rygg gillade men läkaren sa ju att jag skulle röra på mig så mycket som möjligt. M hjälpte mig att gräva ut komposterna. Jag blandade kompostjorden med en påse blomjord vi hade hemma. Det räckte till alla 5 stora ballkonglådor och den lilla. I dom stora har jag planterat sallad. I den lilla vitlök. Sen har jag sått bönor i halva landet. Jag har även gjort om lite så jag slipper köpa en större kruka till vindruvan och en större kruka till kryddväxterna. Kryddväxterna var i den lilla ballkonglådan. Dom ska nu få vara i murbrukshinken som det har varit jordärtskockor i. Jag planterade dom för flera år sedan, men det har bara blivit yttepytte små kockor. Så nu får dom gå till komposten. Vindruvan ska få vara i en stor kruka som vi har använt till förvaring av L:s uteleksaker. Uteleksakerna är i en gammal drickaback. Den hade vi djursaker i. Djursakerna ligger i en kartong som vi fick hemliga lådan i. På posten kom det en biobiljett och en trisslott från Spelabingo. Tack. Jag har fått reda på att jag har blivit utvald till att bli provsmakare hos Lindt. Det känns jättekul och jag ser redan fram emot god choklad att få provsmaka.


Jag har fått för mig att jag vill ha en kaffemaskin med kapslar. Jätteonödigt och en massa extra avfall jag vet. Men jag vill ha en ändå. För att kunna lyxa till en regnig söndagsmorgon (eller annan morgon) med en kopp capuchino eller en varm choklad när man känner sig lite nere. Tyvärr har jag inga pengar att köpa en för. En mäklarfirma i stora staden ger bort en kaffemaskin till alla som säljer sin villa/bostadsrätt genom dom. Men så gärna vill jag inte ha en att jag säljer huset för det.

1 kommentar:

Hemmafrun J sa...

Hej!
Köper du en tassimo så samlar man kapslarna och skickar sedan in dem (gratis) när man har tillräckligt många för återvinning.

Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...