måndag 28 februari 2011

Ullared gör magont, sömnbrist och slut på pengar

Jag har ont i magen och är yr i huvudet. Jag vet inte om det är straff för att jag har varit i shoppingparadiset Ullared i dagarna två. Och det efter att jag skrivit om att jag funderar på köpstopp. Mår så pass dåligt att jag fick ställa in min kurs ikväll. Tyvärr. Nu ska jag försvara mig igen. Min mamma har aldrig varit på Ullared. Hon har pratat om att åka dit med S på en bussresa. Så vi gav henne en resa till Ullared tillsammans med familjen P i julklapp. Vi skulle sova över i en hyrd stuga. Vi åkte lördag morgon. Resan tar ungefär 5 timmar med en rast eller två. Vi anlände till Ullared vid 14.30 tiden och handlade dom första "tråkiga" sakerna. Sen fikade vi på det nyöppnade cafeet på tredje våningen. Fikat för hela familjen P och mamma/mormor kostade 125 kronor. För 5 personer. En kopp kaffe kostade 8 kronor och då ingick påtår. Vi anlände till stugan, tog det lugnt, gick till Harrys och åt, såg melodifestivalen och sen la vi oss att sova. På söndag gick vi också upp tidigt. Var vid varuhuset vid 9 tiden. Handlade det roliga. Åkte hem. All mat nästan betalade mamma. Det var inte därför hon skulle följa med. Vi lagade ingen mat och hade inte med matsäck utan åt all mat på värdhus och restauranger. Min mage gillar inte sån mat så jag har nog sett alla Gekås toaletter efter att min mage blev en racermage på söndagen. Fick ta Loperamid ur pillertrillan jag alltid har i handväskan för att klara av hemresan. Vilket gör att det i dag är totalstopp. Jag kunde inte sova natten före och inte natten i Ullared heller så jag är in i bombens trött. Det var andra gången vi var på Gekås. Vi hann inte mer än hem så började maken och S prata om nästa resa som vi beräknar ska bli i sommar. Så mycket hygien, städ, djurmat och tvätt köpte jag i alla fall. Sen är presenterna till nästan alla som fyller fram till i juni köpta också. Några av presenterna är på bilden. L:s alla kläder (utom vinterkläder) i nästa storlek är köpta. Till och med jacka och regnställ. Sen köpte vi 15 påsar Tom och Jerry till L:s barnkalas nästa vecka.
Jag hittade också en Pippi tröja som jag velat ha jättelänge. Den kostade bara 99 kronor men då var det en polotröja. Jag köpte en till L också. Makens och mina sängkläder och hela familjen P:s underlakan börjat att bli slitna så lite nya såna blev det med. Allt handlat nästan är på bilderna. När vi åkte hem sa mamma att hon aldrig mer skulle åka till Ullared så så här i efterhand kanske det inte var världens bästa julklapp. Men L var helnöjd för att hon fick vara med mormor i 2 hela dagar. det sa hon flera gånger efter att vi kom hem.
4.200 kronor ungefär kostade kalaset. Men då är S julklapp som var presentkort på Ullared på 500 kronor med. Bensinen dit och hem kostade ungefär 700 kronor, en tank. Stugan kostade 690 kronor. Så om man lägger ihop allt vet jag inte om det blir så mycket billigare. Men det är en tidsbesparing. Nu behöver jag nästan inte shoppa något mer än mat fram till i sommar. Sen köpte jag nästan bara sånt som stod på inköpslistan. det slank ner lite godis till lördag kvällen och lite godis till hemresan. Sen köpte jag Pippitröjan och ett par mysbyxor till mig själv. Maken däremot köpte lite mer. En del fiskedrag, ett storpack strumpor. Fast det han köpte förra året fortfarande ligger oupppackat.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...