tisdag 22 februari 2011

Mer böcker, mer omgjort och köpstoppsfunderingar

2 av mina reserverade böcker hade kommit till bybiblioteket.
Remake it home och Döden i grytan. Jag har bara hunnit bläddra igenom Remake it home. Jag trodde det skulle vara mer tips på vad man kan göra om själv hemma med saker som man redan har hemma. Men det fanns en ful variant på min fina rivjärnslampa i boken. L hittade nya böcker som hon lånade. Hon satt på biblioteket och läste igenom böckerna innan för att godkänna dom. Så det tog en jättelång stund innan vi kom hem igen. Men jag var bara glad för det. L har vägrat att följa med till biblioteket ett tag. Hon har varit sur för att man måste lämna tillbaka böckerna. Men nu verkar det som om hennes ilska har släppt.Jag gjorde ett byta via Facebook för ett tag sedan. Jag fick en bokhylla, ägaren till bokhyllan fick en pall. Bokhyllan sitter på S rum. Vilket gjorde att S skrivbord skulle passa mycket bättre på L:s rum och tvärtom.Efter bytet på S rum.Före bytet på L:s rum. Vi hade redan plockat bort massor av sakerna som stod på.Efter bytet på L:s rum.

Jag och L har varit hos frissan. Det var nästan 3 år sedan jag var där sist så det var verkligen dags. Vi pratade shampo. Jag fick en gratisflaska ekologiskt lavashampo en gång. Det ska ta bort mjäll. Jag provade med gillade inte doften, sen löddrade det inte så det kändes inte som om det fungerade. Men så tänkte jag ge det en chans till så maken och jag har bara använt det tills flaskan tog slut. Jag har mjäll för jag har torr hårbotten. Maken har vad frissan kallade riktiga mjäll, som beror på svamp. Mjällshampon av typen Head and shoulders fungerar inte på någon typ av mjäll. Både makens och mina mjäll försvann av lavashampot. Men nu är flaskan slut, en ny flaska kostar 125 kronor. Istället för runt 25 kronor som shampot i affären kostar. Nog för att det var bra men är det 5 gånger bättre? Eftersom priset är 5 högre! Jag har trotsat maken och spikat. Jag flyttade om tavlorna i lek/gäst/tvrummet. Jag vann en skolplanch av Tove med bloggen Det goda livet så jag var tvungen att sätta upp den. Att jag böjde 5 spikar det behöver ju inte maken få veta. Just nu läser jag Köp inte den här boken. Efter att jag startade min kurs i Simple living är jag lite sugen på köpstopp igen. Jag har funderat mycket på det här med shopping och handling. Om man handlar köper man saker som man behöver, mat, kläder, hygien, mediciner. Men om man shoppar så köper man saker som man inte behöver. Så jag funderar på att sluta shoppa. I och för sig gör jag det inte så ofta idag heller men det händer. Jag tänkte börja med att läsa boken igen, för att få lite inspiration. I helgen drar familjen P till Ullared. Mamma fick en stugweekend ihop med familjen P i julklapp så därför åker vi dit i helgen. Hygienen som jag köpte i somras börjar precis att ta slut. Det finns en flaska balsam kvar. Shampo har jag fått komplettera. Jag tänkte handla så det räcker till i sommar då vi förhoppningsvis hittar dit igen. Känns konstigt att skriva om Ullared i samma stycke som köpstopp.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...