onsdag 23 februari 2011

Ingen mer hemlig låda och sushi

Vi prenumererar på en låda med ekologiska frukter och grönsaker. Vi får en så kallad mixlåda varannan vecka. Jag älskar när den kommer, det känns som julafton varje gång. Men så tyckte jag att det var väldigt mycket potatis och lök. Nog för att det är vinter och ekologi och säsong går lite hand i hand. Nu på vintern är det säsong för rotfrukter. Så jag gick in och kollade hemsidan. Där stod: " Lådan innehåller alltid många olika sorters av säsongens grönsaker men nästan aldrig potatis. Sedan plussar vi på med några fruktsorter efter säsong." Jag blev då lite putt och kollade igenom vad vi fått varje gång. Ibland är det bra med bloggar att gå tillbaka i. Vi har fått lådan 12 gånger av dom gångerna var det potatis 11 av gångerna. Det kallar inte jag nästan aldrig. Så jag mailade företaget. Som beklagade det hela och skrev att det var sista lådan. Dom ska bara leverera till företag hädanefter. Så om jag inte mailat dom hade jag stått där och väntat på min låda om 2 veckor. Dåligt. Vad som är ännu mera dåligt är att jag verkligen gillade lådan och det finns ingen annan som leverar hem i våran del av landet. Men det finns en ekobutik inne i stora staden där man kan beställa lådor. Men då måste man hämta dom själv. Det finns olika lådor att välja mellan. En liten kasse och en stor kasse med blandat frukt och grönt. En kasse med bara frukt. Sen finns det en xl låda. Den är jag intresserad av men det kostar 395 kronor/vecka. Jag funderar på om jag ska fråga om man kan få leverans varannan vecka som vi haft nu. Nu har vi betalt 290 kronor + leveransavgift. XL lådan innehåller: Fler och mer grönsaker och frukter. Dessutom recept och ingredienser till minst en komplett måltid för 4 personer, exempelvis kalops, kycklinggryta eller stroganoff. Allt du behöver ha hemma är olja, mjöl, salt och peppar – resten finns i lådan. I XL-lådan finner Du även varje vecka något gott till fredagsmyset!
Sista hemliga lådan.Bilden är från Camino. Senaste numret av Camino landade i brevlådan igår. Det handlade bland annat om sushi. Jag älskar sushi men äter det inte så ofta. Jag försökte att göra sushi själv men det smakade inte alls lika gott som den köpta. Det var också med hur mycket koldioxid olika matsorter ger upphov till. 1 kilo fisk 3,1 kilo CO2. 1 kilo skaldjur 1,8 kilo CO2. 1 kilo biff och lamm 26 kilo CO2. 1 kilo gris 16 kilo CO2. 1 kilo ris 2 kilo CO2 och 1 kilo potatis 0,1 kilo CO2. När man äter sushi ska man äta enligt 4 s regeln. Small - små fiskar, silver - fiskar med silvrigt skinn, seasonal - i säsong och shellfish - skaldjur. Jag älskar skaldjur så gärna för mig. En vanlig tallrik med sushi består ofta av fisk och skaldjur som kommer från ohållbart fiske och miljöförstörande odlingar. Laxen till exemple odlas så hårt att dom inte har plats för några fenor. Tigerräkor odlas i nedhuggen mangroveskog. Ål och blåfenad tonfisk fiskas så hårt att de riskerar att utrotas, och även bestånden av svärdfisk är svårt överfiskade. Det gäller inte bara för sushin utan när man handlar fisk och skaldjur så ska man välja dom inte rödlistade sorterna. Det stod även om blåmusslor. Blåmusslan renar 3 liter vatten i timmen från kväve och fosfor. Så blåmusslor ska man äta mycket av. Jag köpte hem ett gäng och kokade men det smakade gummisnodd. Så jag skulle behöva leta reda på ett bra musselrecept.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...