onsdag 9 februari 2011

Fylleslag i bilen

Den vanliga månadshandlingen på Coop stod på agendan idag. L hostar nästan lungorna ur sig och har varit hemma idag med. Jag funderade på om hon skulle få gå imorgon och tänkte testa med en utetur till Coop. Hon började hosta mer än någonsin så troligtvis blir hon hemma imorgon med. Det kostade nästan 1600 kronor idag!! Hur ska vi komma ner i 2500 kronor/ månad mat när bara Coop går på 1600 kronor?? I och för sig handlade jag öl och jordnötter som maken ska få i alla hjärtans dag present. För att göra två flugor på smällen köpte jag extra öl som vi ska bjuda på på makens kalas. Då tror maken att han får massor med öl. Sen köpte jag lite av maten till makens kalas. Sakerna till makens tårta och sakerna till pappas tårta. Pappa får en tårta av oss i present mamma så du behöver inte köpa någon. Vi lämnade återvinningen när vi ändå var ute och åkte. Det gjorde att bagaget var full, överfullt. Så jag fick lägga ölen lite konstigt. För konstigt! En av ölburkarna gick det hål på så nu stinker det öl i hela bilen.
Det märks när vi har handlat, då blir kylskåpet också överfullt. Tur vi har en matkällare. Förut när M och S var små handlade vi en storhandling en gång/månad. Sen kompletterade vi med mjölk och grönt. Undra om vi ska göra det igen? Fast då kan jag inte köpa det som är billigast i varje affär. Hm, får nog fundera på den.

Den hemliga lådan kom idag. Precis som förra gången var det inte med någon frukt. Konstigt! Nog för att dom ska gå efter säsong men det är ju faktiskt säsong för citrus nu. Sen ska mixlådan (som är den vi har) innehålla (kopierat från sidan) "Lådan innehåller alltid många olika sorters av säsongens grönsaker men nästan aldrig potatis. Sedan plussar vi på med några fruktsorter efter säsong. Lådan är fylld med både lätta grönsaker t ex paprika och tomater och även lite tyngre såsom rödbetor och lök. En låda som är fylld med inspiration till varierad matlagning. Totalt är det 7-10 olika sorters grönsaker och frukter i lådan. Mixlådan innehåller ca 5-7kg." Den har alltid innehållit potatis. Frukt har det inte varit på flera gånger nu. Lök har vi så vi kan stå på torget och sälja. Mamma köp inte lök snälla kom hit och hämta!

L får min hemgjorda hostmedicin på dagarna. Granskottsirap. Snart dags att göra en ny flaska. Jag vet inte om det fungerar så mycket men den är hemskt god. Förut gjorde jag alltid eget äppelvin av köpt äppeljuice. Nu ville jag göra det igen men jag hittar inte receptet. jag måste ha slängt det när jag rensade i min receptpärm.

Enligt en artikel i Dagens industri tar det runt sex veckor från det att ett modeplagg säljs i en butik tills det kommer till Myrorna. 10 - 15 % av kläderna är i så dåligt skick att dom måste kastas direkt. Det bero på att kläder och skor har mycket sämre kvalite än tidigare. Emma Enebog, är hållbarhetsstrateg på Myrorna hon uppmanar klädtillverkarna att satsa på kvalitet istället för slit och släng, på så sätt kan de återanvändas och leva längre. Idag bränns kläderna.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...