fredag 25 februari 2011

Fortsatt räkna

När M och S var små jobbade både maken och jag. Det gör vi nu också men maken jobbade 100 % och jag jobbade 75 %. Nu jobbar jag bara 43 %. Ofta var vi för trötta för att laga mat, sen ville vi ha något för att vi jobbade. Så vi köpte MacDonalds mat minst 1 gång i veckan. Sen åkte vi in på macken och köpte varsin tidning, också minst 1 gång i veckan. Jag var hemma på heltid fram till L var 4 år. Då hade vi inte råd med snabbmat och inga tidningar heller för den delen. Nu när jag jobbar 43 % så har vi inte heller råd med det. Jag har haft lite dåligt samvete för att L inte har fått så mycket som M och S fick. Men så började jag tänka efter och räkna. Det hela började med att L var tillsammans med farmor och kusinen till ett museum där man också får leka igår. Sist vi var där fick L ett flygplan i frigolit som gick sönder efter max 1 vecka. L hade tittat efter ett nytt flygplan men dom hade inget. Så igår i bilen hem från farmor fick L tokslag och började skrika att hon inte fått något av farmor på museet. Maken och jag förklarade då att man inte behöver få saker så fort man gör något. Det var då jag började tänka och räkna. L får oftast en sak varje gång vi åker till köpcentret på andra sidan stora staden. Det gör vi nästan en gång/månad. Ibland får hon någon liten grej eller en tidning när vi handlar mat. Inte så ofta. Det hela gör att hon får saker 15 - 20 gånger/år förutom födelsedagspresenter och julklappar. Hon får ju mer saker än M och S fick!! Inte konstigt att det är grejer högt och lågt i hennes rum. Hon får ju saker hela tiden! Utan att jag ens tänkt på det!Jag har fortsatt med kontoret. Alla cd skivor är rensade och uppställda i cd stället. Sen har S och jag spikat upp några tavlor. Eller tavlor och tavlor. Egentligen är det en bricka och glasunderlägg. Min farmor köpte den till mig när hon var utomlands när jag var liten. Jag tyckte dom var så fina så maken har satt krokar i dom och så har vi dom som tavlor. Slutet av månaden betyder att jag har skrivit räkningar med. Det gick ihop denna månad med. Sen har jag dansat glädjedanser. Jag vann en crock pot! Jippie! Tack Airam för tipset på tävlingen. Tusen miljoner tack till Terese på spark i baken som valde mig. Nu kan jag laga mat till familjen på morgonen när jag jobbar kväll. Dom dagarna jag har fullt upp kan jag laga maten redan på morgonen, sen är den klar på kvällen när man ska äta.

1 kommentar:

Anonym sa...

HURRA! Åh, vad glad jag blir för Din skull :-) Det var precis som om jag kände det på mig när jag fick brått att skicka dig länken. Ville inte att nån annan skulle hinna före. Jag gjorde själv en gryta på bog i söndags. Det blev mumma ska jag säga. Vet att du kommer att göra mumma själv. GRATTIS vännen!
/ Airam

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...