söndag 20 februari 2011

Böcker, bokrea och vin

Hur vet pelargonerna när det börjar bli dags att vakna?Jag sparar mina pelargoner i förrådet i källaren. Sen tar jag fram dom så dom ska få vakna till liv igen. Det är mörkt och kallt i förrådet men när jag tog fram pelargonerna idag hade alla utom 1 redan börjat vakna till liv. Små ljusgröna skott. Jag längtar efter våren och det börjar klia i sättfingarna. Det är för tidigt att förså gurkor och tomater. Jag brukar göra det för tidigt så det blir långa rangliga plantor. I år ska jag vänta, fast det kliar i fingrarna. För att stilla mitt kli lite så har jag köpt diverse frukter som jag ska plantera kärnorna någon dag. Det är snart bokrea. Vi har en nej tack till reklam skylt på brevlådan men får reklamblad inne i tidningen nästan varje dag. Jag älskar böcker. Det är nästan det enda som jag saknade att få köpa under mitt köpstopp. Jag lånar massor med böcker på biblioteket. Dom böckerna som jag vill äga efter att ha läst dom önskar jag mig eller köper själv. Men då vet jag att det är en bok som jag kommer att älska. Jag drabbas av rensryck ibland. Under ett sånt ryck för flera år sedan rök alla våra deckare och annat skönlitteratur. Jag samlade på Agatha Christie böcker förut och hade massor. Varför äga dom tyckte jag, det är ju bara att låna dom om man vill läsa om dom. Innan M åkte till Norge så ville han läsa deckare. Tyvärr hade vi ju inga kvar. För att uppmuntra hans läsande och för att jag saknar att kunna läsa en bra deckare när jag känner för det utan att behöva gå till biblioteket först. Så tittade jag efter böcker på Myrorna när jag var där häromdagen. 15 kronor/styck kostade böckerna där. Mycket billigare än bokrea och mycket mer miljövänligt. 3 Alistar Maclean till M och maken och 2 Bo Baldersson till mig blev det. Dom hade tyvärr inga Agatha Christie.
Maken vill ha ett glas vin eller två ibland. Tyvärr har vi nästan aldrig något vin hemma. Om man dricker en flaska vin i veckan, vinet kostar 70 kronor. Det blir rätt mycket pengar på ett år. Därför dricker vi nästan aldrig vin. Jag försöker byta bort saker på facebook mot en flaska vin men det går så där. Just nu har jag en massa stora clivior och prickblad ute. Den första som ville ha dom ångrade sig. Hon hade småbarn och dom var giftiga. Mina barn har aldrig ätit på blommorna men det kanske hennes barn gör. Den andra ångrade sig också av samma andledning, men hon hade kattunge istället för barn. För att stilla makens vinsug lite så köpte jag en kartong med vin som man gör själv. Vi gjorde det mycket förr. Maken knorrade lite när han såg kartongen. men det var han som med liv och lust gjorde vinet idag. "Tänk va bra nu har vi en massa vin i sommar" sa han. Vi har varit på Willys för den vanliga månadshandlingen. Vi fick avstämmning. Tråkigt! Men för att vi inte hade någon anmärkning och för att det skulle bli roligare med avstämmning så fick L ett ritblock av kassörskan och jag fick en ihopvikbar tygkasse. Nu längtar jag nästan tills jag får avstämmning nästa gång.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...