måndag 31 januari 2011

Sopor och budget

Vi har ett servicekonto. Där har vi en kredit på 10.000 kronor. Oftast (läs jämt) ligger vi på mer eller mindre minus på krediten. Vilket blir dyrt i längden eftersom vi får betala ränta. Denna månad ligger vi på mer än 10.000 kronor minus på grund av flera orsaker. En elräkning på 5500 kronor, maken lagade bilen för 3700 kronor, bensinen gick på 2800 kronor (maken och barnen åkte till Stöten på jullovet) sen kostade bilen 6165 kronor att laga på verkstaden bland annat. Vi har tvingats att "låna" av lånet som ska gå till solvärmen. Jag är trött på att alltid ligga på minus, jag är trött på att alltid ha dåligt med pengar. Men samtidigt vill jag absolut inte börja jobba mer. Det är ett val vi har gjort att jag ska jobba 43%. Vi har skrivit upp alla utgifter i ett program som vi laddade hem för flera år sedan som heter spargrisen. Enligt det programmet ska vi sätta in 15.500 kronor i månaden till dom fasta utgifterna. Fast vi har satt in runt 17.000 så kommer vi inte på plus, bara ännu mera minus. Denna månad när minus var alldeles för mycket så tänkte jag nej nu får det vara nog. Det måste vara fel på spargrisen. Så jag tog fram ett exelark. Gick in på internetbanken och kollade igenom alla räkningar för hela året. Jag skrev upp dom fasta återkommande räkningarna i exel.Enligt det programmet ska vi sätta in 17.700 kronor/månad. + mat och bensin och alla småräkningar. Inte undra på att vi aldrig kommer ifatt. Vi sätter ju in för lite pengar varje månad. Sen blev jag helt chockad över vad många småräkningar det var. Dom gick säkert på flera tusen i månaden. Inte undra på att skeppet sjunker! Nu är det inga mer småräkningar som gäller. Sen ska maträkningen ner igen. Affärerna tror dom är smarta som höjer priserna men jag är ännu smartare. Bensinen ska också minskas. Men det som kostar mest är dom fasta utgifterna. Lånen ska betalas tillbaka så fort som möjligt. Det som kostar mest är billånet och där brukar jag sätta in ett par hundralappar mer varje månad. Solvärmen gör förhoppningsvis att elen blir billigare. Telia och Viasat ska minskas. Först blev jag jättedeppig men nu är jag full av jävlar anamma. Det här fixar vi! Inte ska en sketen elräkning och en ännu mera sketen billagning få sänka vårat skepp!! Alla bäckar små... Sopor, vatten och avlopp är inte så mycket 847 kronor varannan månad. Vattnet blir förhoppningvis lite lägre med nya toaletten. Sopor har vi 8:e veckas hämtningsintervall, det lägsta som går men tunnan är bara halfull max. Så jag skrev till avfallsavdelningen:
Hej. Jag undrar en sak. Vi har 8 veckors hämtningsintervall på vårat avfall. Soptunnan är ungefär 1/4 - 1/2 full. Kan man ansöka om hämtning mer sällan än var 8:e vecka? Vi bor i en vanlig villa men är väldigt bra på att sopsortera.
Ha det bra
Nu hoppas jag att dom svarar och att svaret är positivt. Komposttunnan vill jag ha bort men komposten blir för full utan. Så där vill jag ha en avfallskvarn. Tyvärr hör våran kommun till dom kommunerna som inte tillåter avfallskvarn. Men jag håller på och "bråkar" med kommunen om det. Den lokala tidningen skrev en artikel om mig och avfallskvarn för ett bra tag sedan. Dom skulle följa ärendet för att se hur lång tid det tar innan beslut fattas. Jag kanske ska skriva till reportern och stöta på lite.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...