tisdag 4 januari 2011

Presenthuvudbry och bytt saker igen

Jag håller på och klurar på alla födelsedagspresenter, morsdags presenter, alla hjärtans dags presenter och påskägg som är fram till sommaren. M och S vill inte ha godis i sina ägg så det brukar bli en liten sak istället. L är inte så förtjust i godis så det brukar bli jag som äter det. Jag ska försöka dra ner på sötsaker så i år får L också en sak i sitt ägg. Vissa får en present när dom fyller och vissa får 5 stycken. Vi började med 5 stycken julklappar och födelsedagspresenter var till M och S när dom var små. S tycker att det är tradition så sammanlagt ska 28 gåvor köpas/göras/kommas på. Det ger mig huvudbry eftersom jag vill vara klar flera månader i förväg. Förutom mina hemgjorda saker så är jag inne på upplevelser. Saker brukar man ha så det räcker och blir över. Alla hjärtans dag är det som kommer först, tätt följt av makens, makens systers och min pappas födelsedag. S vill ha en klocka. M som är i Norge då, han ska åka på praktik till Norge i 12 veckor :( . Ska jag skicka pengar till. L tänkte jag skulle få en baddag på något badhus. Maken vet jag inte men han brukar få öl och jordnötter. Makens syster får maken fixa till. Pappa ska jag göra en tårta till, sen har jag köpt en sak. Jag funderar även på om han ska få en tid i golfsimulatorn. Men det har han fått 2 år nu. Jag måste fråga mamma om det. Maken då? Jag funderar på om vi ska gå ihop alla och köpa en ny toalett till gäst/killtoan. Den spolar som den vill, ibland slutar den inte spola. Den är sen huset byggdes 1971. Om vi inte ska göra om rören måste vi ha en vägghängd toalett. Dom säljs inte på rea utan kostar runt 5000 kronor. Men hur kul är det att få en toa i present? Nu är vi framme i mars och då fyller L. M, svärfar och min farbror fyller i april och maj. Då är även påsken och påskäggen. Sen i juni tar M studenten. Mycket presenter blir det.

Jag köpte ett gäng kom loyer för att ha istället för raketer på nyår. Vi skulle även skicka upp varsin på bröllopsdagen i september. Det fungerade inte och maken fick tuppjuck för han trodde vi skulle bränna ner hela byn. Så han förbjöd oss att använda dom. Så jag har alltså en massa kom loyer som jag inte kan använda. Min jobbarkompis i helgen ville ha två stycken så vi böt. Jag fick två Buddhor av henne och hon fick två kom loyer av mig. Jag samlar på Buddhor även om jag inte är så aktiv samlare. I somras odlade jag lite kryddor i en ballkonglåda. Dom hänger på tork i källaren.


Jag har en burk med italienska kryddor i köket. Den började ta slut. Så jag tog upp några av knippena från källaren och gjorde ny. Det är första gången det är hemodlade kryddor i den burken så det ska bli intressant att smaka om det blir någon skillnad mot köpta. Jag har även gjort ny yoghurt och nytt smör. L äter yoghurt varje morgon och tycker att den är godare än köpt. Sen har jag sorterat och provat kläder på L. Jag fick ett presentkort på Kappahl i julklapp och tänkte byta det mot lite barnkläder. L behöver strumpor. Hennes fötter äter strumpor. Sen behöver hon tights, annars klarar hon sig i alla fall fram till sommaren.

1 kommentar:

Växla ner sa...

hej, jag har sett att du gör egen yoghurt, själv testade jag med mjölk och naturell yoghurt i en termos, men det blev bara en rinnig sörja med lite korn i, såg att du har mjölkpulver i, kan det bero på det. Och var får man tag på sånt pulver

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...