lördag 15 januari 2011

Köksterapi

I torsdags som är mjöldagar i familjen P. Skulle vi äta pannkakor. Maken var borta på utbildning onsdag - torsdag och skulle komma hem sent. Jag skulle också på utbildning. För att kunna leda en kurs (simple living på Medborgarskolan) måste man tydligen gå en kurs. Jag ringde på förmiddagen och checkade av lokal, kod in och annat. Jag fick prata med en som hade missat charmskursen. Gav barnen instruktioner innan jag åkte. Laga pannkakor och diska. Kursen skulle vara 17.30 - 21.00. Gav mig ut i kylan och snön, parkerade och fick betala dyrt för det. Kom till medborgarskolan och kom in och möttes av en skylt "ledarintroduktionsutbildningen inställd pga sjukdom". Kunde inte charmtrollet ha sagt det på telefonen!!! Blev så besviken att jag absolut inte kände för pannkakor. Jag kände för köpemat! Men vi ska inte köpa köpemat.Så när jag kom hem gjorde jag rotfruktsgratäng. Mycket godare än all köpemat. Killarna fick skinka till sin och tjejerna soyakorv. Recept finns här. Det kom en hemlig låda i onsdags så innehåller i gratängen blev efter den. Potatis, lök, morötter, zuchini, blomkål, broccoli, lime, kiwi, tomater, paprika och gurka var lådans innehåll denna gång.
Kanske en liten förklaring till mjöldagar. Vi äter efter matsedel. Som jag gör för en månad itaget. För att göra den enklare äter vi efter dagarna. Måndagar - vegetariskt. Tisdagar - korv. Onsdagar - fisk. Torsdagar - mjölmat. Fredagar - färs. Lördagar - soppa på dagen och mysmat (pizza, hamburgare, nuggets till exempel) på kvällen. Söndagar - kött eller färs på dagen och det vi känner för på kvällen. Om vi inte känner för maträtten som står så gör vi om antingen efter andra dagars mat eller efter vad som finns i kyl eller frys.
Måndag då M åker till Norge i 12 veckor närmar sig med stormsteg. Mina fjärilar i magen ökar i takt med att timmarna minskar. För att inte börja storgråta eller klättra på väggarna så kör jag med väldigt mycket köksterapi, mycket rensterapi och lite städterapi.
Jag har gjort yoghurt. Går åt som smör i solsken. Recept finns här.Chokladbollar till mys ikväll.En ny bytta smör. Recept finns här.Långpannebröd. Recept finns här.Till lunch blev det hemgjord köttsoppa. Recept finns här. Men idagens soppa skippade jag kålroten (det hade jag ingen) och tog flera morötter istället. Det blev mycket godare. Pepparskakshuset och pepparkakshusvagnen är sönderslagna och bilderna till januarie i årets julklapps almanacka är tagna. När vi äter äpplen sparar vi skrotten. Jag lägger dom på tork på ett torknät som jag har i pannrummet. När dom har torkat klart blir det ett jättegott te.I fredags kom en bok som jag vunnit. Rut och Knut jobbar. Annonsen i den lokala tidningen gav ett samtal. En som undrade om det var vi som ville köpa en symaskin. Vilket vi inte ville. Numret till symaskinen var ett mobilnummer och det var inte ens siffra rätt i jämförelse med vårat nummer. Jag får väl kapitulera och köpa bokhyllor på Ikea. Men frys tänker jag inte köpa ny. Jag vägrar betala 4000/5000 för en frys när det finns begagnade för runt 1000 lappen.

1 kommentar:

Lena sa...

Vad du fixar och lagar mat.
Jag ska kolla in dina recept. Verkar finnas mycket gott.
Bra med bestämda dagar när man ska äta vad. Jag försöker bli lite mer organiserad.

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...