torsdag 30 december 2010

Saftat och förberett nyårsmaten

Imorgon jobbar jag kväll. M och S skulle bort så maken och L skulle fira nyår själva. Eller jag kommer ju hem innan tolvslaget men dom ska äta själva. När vi frågade vad L ville ha för mat valde hon köttbullar. Så i det P:ska hemmet blir det köttbullar till nyårsmat. Jag har gjort dom idag. M ska vara hemma på nyår visade det sig. Han blev inte direkt överförtjust när han fick redan på att det skulle serveras köttbullar till nyårsmiddag.
Jag är en vanemänniska. Den 7:e varje månad handlar jag på Coop. Den 17:e på Willys och den 27:e på Ica. Nu när det var jul så blev min handlingsvana rubbad. Jag fick skjuta upp handlingen två dagar vid varje tillfälle. Igår skulle jag alltså ha handlat på Ica. Men maken tog bilen så jag fick rubba på min vana en gång till!!! Idag styrde L och jag bilen mot Ica. Tillsammans med hela stora staden kändes det som. Inne på affären fick vi reda på hur en ansjovis i en ansjovisburk känner sig! Svetten lackade och L fick inte gå ett steg från vagnen. Då hade hon försvunnit i folkhavet. På parkeringen var det fullt med både bilar och folk. Det åkte en när vi kom så jag snodde hennes plats. Bilarna stod överallt, till och med där man ska köra för att komma in och ut och mellan parkeringsraderna. När vi skulle åka därifrån var det djungelns lag som gällde kändes det som. Det är två filer ut vid varje utfart. En till höger och en till vänster. När jag skulle svänga vänster stod jag alltså i vänsterfilen. Men den som stod i högerfilen skulle också svänga vänster och höll på och köra ner oss i diket. Det är enkelriktat också men det kom en bil från andra hållet. I rondellen körde bilar ut fast vi redan låg inne i rondellen så jag fick tvärnita. Vissa fick sina körkort på postorder. När vi var på Ica köpte vi glass till efterrätt och chips och ostbågar till mys. Vi köpte även barnchampange och cider så det blir lite lyxigt fast det blir köttbullar. Jag har räknat ihop maten för december: 3223 kronor. Då är inte julmaten för 990 kronor medräknad men viss julmat är med och all nyårsmat. Bra? Jag vet inte! Förut handlade vi för 2500 kronor/månad så det är mitt mål att komma ner till igen.
Frysboxen i källaren är lite mindre överfull. Jag har kokat saft på 4 liter vinbär och 2 liter krusbär. Det blev 4 liter saft. Sen köpte jag apelsiner på extrapris på Ica och kokade 2,5 liter apelsinsaft med. Hemgjord apelsinsaft är det godaste som finns. På posten kom det 50 kronor från Ica för att jag reklamerade deras micropop. Det skulle ha kommit innan handlingen.

Sen kom det 3 böcker. Jag har lånat alla 3 på biblioteket men tyckte dom var så bra att jag ville äga dom. Jag fick presentkort på 450 kronor från jobbet som man kunde lösa in nästan vart som helst. Dom blev böcker. Majas klimatmat, Leva etiskt och Citybondens handbok.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...