lördag 4 december 2010

Mer el, julbord och groddar

Elmätningen går vidare. S och M:s klockradio (dom har samma) drar 0,41/dygn = 150 kronor/år. S bor i källaren (källartroll), hon har inget element på sitt rum och det blir kallt där. Lika kallt som i övriga huset men det går inga rör dit så det hjälper inte att elda upp värmen. Hon har ett elelement på sitt rum, det drar 15,49/dygn = 5653 kronor/år!!!!!!! Maken ska nu kolla upp vad ett oljeelement kostar. Varmvattenberedaren drar 3,52/dygn = 1285 kronor/dygn. Förut hade vi en timer på varmvattenberedaren men efter stora protester från övriga familjen P tog jag bort den. Dom tyckte inte duschvattnet blev varmt på morgonen. Men det beror ju på när man låter beredaren gå på.
Sotaren som var här igår hade inget att klaga på och det var ju skönt. Räkningen skulle komma. 950 kronor stod det på lappen som vi fick med tiden på att det brukade kosta. Besöket tog max en halvtimme. Det blir en timpenning på 1900 kronor. Man kanske ska sadla om och bli sotare?? Min morfar är jättesvår att hitta på presenter och julklappar till. I år bjöd vi honom på julbord som julklapp. En förskottsjulklapp som han fick idag. Snälla mamma betalade för hela familjen P. Så jag behövde bara betala för morfar. Det var jättegott, men jag mår nästan illa när jag ser all mat. Min favoritkaka av alla fanns med. Struvor. Jag kom på att jag har ett struvjärn så jag måste göra egna struvor till jul i år.
Jag brukar grodda på lördagar. Idag var alfalfa groddarna slut. Men jag provade att grodda rädisfrön. Får se hur det blir och hur det smakar, det var första gången. Jag har även satt nya ärt och solrosskott. Solrosskotten tog sig sist, men inte ärtskotten. Jag vet fortfarande inte var jag gör för fel. Förut så växte det så det knakade och jag gör precis likadant som jag alltid gjort.
Till mys ikväll blir det hemgjord chokladpudding. Jag vill se om man kan överge pulverpuddingen och om det duger till efterrättsbordet på jul. Hur det smakar vet jag inte för den står fortfarande på trappen och kallnar/stelnar. Recept finns här.
Efter julbordet gick L och jag ut och åkte skridskor. Eller rättare sagt L åkte skridskor och jag åkte spark. Bakom huset har vi två pulkabackar som lockar nästan hela byns ungar. I början av gatan har vi en tennis/fotbolls/basketplan som kommunen brukar spola till isbana på vintern. Vilket dom gjorde i torsdags.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...