torsdag 9 december 2010

Ljusfabrik och nackdelen med egen buljong

Jag brukar baka lussebullar till lucia. Jag har tänkt det är långt kvar, jag har lång tid på mig att baka. Men så slog det mig! Det är lucia på måndag! På måndag! Alltså bakade jag lussebullar idag.
Mamma saffrans lussebullar. recept finns här. Det ska vara russin i, men jag köper inte russin längre. Så jag har hemtorkade äppelbitar i. Hur det smakar vet jag inte än, provsmakningen kommer ikväll efter bloggningen.
Läfsorna har varit slut länge. Jag tar alltid med mig en läfsa eller två till jobbet som matlåda. Så jag har haft huvudbry i flera veckor på vad jag ska ta med istället. Idag fick jag äntligen tummen ur och gjorde nya läfsor. Recept finns här. Jag fick en kommentar på vad jag sökte på när jag köpte tårtoblaten till mammas Elvistårta. Jag söker på tårtbild. Då får man upp massor med olika motiv. M:s fotbollstårta var också en oblat från Tradera. Annars kan man titta under hem och hushåll - mat och dryck - tårtdekorationer och garnering. Jag har lagt in 7 annonser till på Tradera. Sen har jag lagt in 8 saker på Blocket. Allt är L:s urvuxna kläder, stövlar och leksaker som hon inte leker med längre.
Jag har även haft ljusfabrik. Jag sparar alla gamla ljusstumpar och till jul eller när jag känner för det brukar jag göra nya ljus. Den stackars tomten som är i mitten har ramlar två gånger. Först välte jag den så huvudet rann ut. Sen välte S den så kroppen rann ut. S hade en helt ny tröja på sig. Hon köpte den idag och skulle visa mig den. Självklart hamnade det stearin på hennes nya tröja. Men efter en tur i frysen, strykning med kaffefilter och en skvätt klorin var fläcken borta.
Det blev även varm choklad med vispad grädde ljus. Jag gillar att ha antingen varm choklad ljus eller kaffekopps ljus på köksbordet.
Sen offrade jag två dricksglas och gjorde geleljus. På posten kom det en bok. Tala sanning- lyssna på varandra som jag vann i en tävling. Kul. Nackdelen med egen buljong då? När jag gör köttfärssås burkar jag ha i en buljongtärning. Så också ikväll. S tyckte det smakade fisk. Det visade sig att jag tagit räkbuljong istället för grönsaksbuljong. Alla kuberna ligger i varsin plastpåse i frysen. Utan märkning. Med extra kryddor kändes inte fisksmaken. L åt till och med två portioner.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...