lördag 18 december 2010

Kvar att göra innan julen lista del 2

Jag har en kvar att göra innan julen lista som jag tänkte göra nästan helt klar i helgen. Jag jobbar 20 - 23 och barnen är i skolan. Det är mysigt att jula tillsammans så när alla är hemma får man passa på. Jag trodde jag skulle hinna klart med mycket mer än vad jag hann idag så nu börjar jag stressa upp mig lite. Det som är kvar nu är:
göra klart matklapparna (en är klar, två är kvar, upptäckte att glykosen inte räckte och glykosen på Coop var slut)
slå in matklapparna
klä julgran
köpa julmat
griljera skinka
göra julgodis ( två är klara, tre kvar)
sätta ihop pepparkaksbitar till pepparkakshus
garnera pepparkakshus, dass, husvagn och lekstuga
slå in dass och lekstuga
stoppa egen julkorv
lägga in sill
lägga in gurka
göra köttbullar




Det som blev gjort idag var köpa julgran.

En av matklapparna, långpannebröd till svärfar. Knäckebrödet är också gjort. Recept finns här. Recept på långpannebröd finns här.
Marsipanen är gjordoch tryfflarna.

Jag har även tappat upp äppelcidervinägern som jag gjorde i somras. Den är inte så klar som den köpta som det är klarningsmedel i. Men den kommer att klarna efter ett par månader, om den räcker så länge. Kupongerna till två av matklapparna är också gjorda. Det var en sak som jag glömde skriva på min att göra lista. Jag har en känsla av att det dyker upp fler. Vi har även köpt 1 kubik ved till. Han hade bara småsäckar kvar så vi lånade aldrig kärran utan tog det back i bilen. 1 kubik till ska köpas imorgon. Vi har redan gjort slut på 1 av kubikerna vi köpte för någon månad sedan. När vi inte eldar märks det på elräkningen direkt om det är kallt ute. Jag har inte hunnit åkt på mitt Facebook byte och Facebook bytet som skulle komma till oss har inte hört av sig.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...