torsdag 16 december 2010

Kom hem med något från återvinningen

Varje gång bensinräkningen kommer blir jag glad. Eller inte direkt glad kanske. Förut när vi hade våran gamla bil gick bensinen på ungefär 3000 - 4000 kronor/månad. Nu går den på max 1000 kronor. Vi "sparar" alltså ungefär 2000 kronor/månad. Något annat som jag snart hoppas vi sparar på med är elen. Lånet på banken är beviljat och sitter nu på ett konto kallat huset. Det ska gå till solpaneler. Så mycket snö som det är blir det säkert inte gjort på ett tag. Även fast jag vill ha det gjort nu på en gång. Vi ska i alla fall surfa runt och kolla lite alternativ och vilket företag vi ska anlita. Sen ska maken kanske (om han kommer ihåg och har tid) ringa företaget och prata lite. Nya numret av Kloka hem kom igår. Där stod det om ett hus som hade solvärme och pelletspanna precis som jag vill ha. Deras hus är nybyggt så dom har ett vattenburet golvvärmesystem. Det kommer vi inte att ha. Pelletsen för 13 månader kostade 10.000 kronor. Från maj - oktober värms bara vattnet med solvärmen. Tänk att bara behöva betala för hushållselen! Som jag försäker sänka. Jag har mätt klart i alla lampor och elsaker som jag vill. Det var inget mer som drog så mycket. S element är helt klart det som drar mest och det måste bort på något vis. 5600 kronor/år i el känns onödigt. Vi måste klura ut vad vi ska ha istället.
Var i valet och kvalet om jag skulle åka till återvinningen idag eller inte. Det har varit snöstorm nästan hela dagen. Det kändes som om mjukplasten och tidningarna skulle blåsa bort. Men jag chansade och jag och L åkte dit efter jag hämtat henne på fritids. I pappersåtervinningen hade något pucko slängt en plastpåse full med tidningar!! Den stack ut så jag hällde ut tidningarna och slängde påsen i mjukplasten. Egentligen borde jag ha lekt sopdetektiv och kollat om det fanns någon adress på något i påsen. Om det fanns det borde jag åkt dit och hängt påsen på dörren. Usch va elak jag är ibland. Nu gjorde jag ju inte det.
Framför pappersåtervinningen låg det en matta. Containern till Myrorna är 1 meter längre bort och så slänger en idiot mattan på marken!! Jag tänkte lägga den hos Myrorna men den var fin så jag tog med den hem. Den var lite blöt efter att ha legat ett tag i snön men annars var den hel och ren. Jag körde den i tvättmaskinen för säkerhets skull.

Jag gillar att återvinna saker och göra nya saker av dom. På trappen har vi en ljuslykta som vi säkert är ensamma om att ha. Den är gjord av en konserburk som vi spikat ett mönster i och målat med billack. Burken är en stor burk som det var korv i. Det är den enda konserverade korven vi ätit och vi köpte den bara för burkens skull. Den har prytt sin plats på trappen i 5 år nu. Man kan säkert göra smålyktor av små konservburkar men då får man akta så man inte skär sig på kanten när man tänder ljuset.På posten kom det en tunika (kostade 50 kronor för frakten, men det var den inte värd) en pocketbok, en leopard och en flaska balsam. Dom sakerna var helt gratis. Det går trögt för min freecyclegrupp. I början var jag inne flera gånger om dagen men så hände inget och så slutade jag med det. Häromdagen när jag gick in var det ett par veckor sedan jag var där sist. Då hade jag fått en medlemsförfrågan. Jippie! Nu är vi 4 medlemmar i alla fall. Fortfarande blir det inte så mycket bytt (inget blir bytt) eftersom vi är så få. Vill fler gå med tryck här. Freecycle är ett nätverk som startades i Amerika. Det går ut på att man ska återvinna saker genom att skänka bort dom. Vill man ha en sak kan man önska den. Allt ska vara gratis. En bra sak för miljön eftersom mindre saker hamnar på tippen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...